TTS' nyferje er sjøsatt og skal til Norge

Den nye ferga på Tjøtta-Forvik-sambandet er nå sjøsatt og klar for å fraktes til Norge. Dette bildet ble tatt ved verftskaien i Tyrkia.

Den nye ferga på Tjøtta-Forvik-sambandet er nå sjøsatt og klar for å fraktes til Norge. Dette bildet ble tatt ved verftskaien i Tyrkia.

Av

Skal inn på Tjøtta - Forvik.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Den nye ferjen til Torghatten Trafikkselskap er nå sjøsatt på verftet Selah Gulf i Tyrkia og snarlig klar for slep til Fiskerstrand verft. Administrerende direktør Stein Andre Herigstad-Olsen sier i en pressemelding at han er glad for framgangen i prosjektet.

 – Nyferjen vil bety en helt ny hverdag for de reisende, sier direktøren.

Ferjen, som blir det første nybygget siden MF Torghatten i 2002, vil få navnet MF Hornstind.

- Det er et helt nytt navn for TTS, ferjen får navn fra et fjell i Vevelstad, sier Herigstad-Olsen.

Har store forventninger

Den nye ferjen skal gjøres ferdig av Fiskerstrand Verft. TTS anser dette for å være det mest rutinerte verftet i Norge på bygging av ferger.

- Vi har derfor store forventninger til den ferdige ferjen, sier Herigstad-Olsen

Han ser fram til å kunne tilby de som reiser Tjøtta-Forvik en ferje som står i stil med området de reiser i:

- Salongen er spesielt utviklet for å gi passasjerene en trivelig reise, med panoramautsikt fra store vinduer. Det blir også en moderne kiosk og soner med forskjellige bord- og stolløsninger. Salongdekket får store utvendige dekk i begge ender av salongen, med utvendige sitteplasser, opplyser TTS-sjefen.

Nyferjen skal trafikkere sambandet Tjøtta – Forvik, i utgangspunktet i direkterute slik suppleringsbåten gjør i dag. Båten vil bli levert i slutten av april, og settes i drift utpå våren. Prosjektet er med dette cirka en måned forsinket i forhold til den opprinnelige planen.

- Selah Gulf har to verft. Skroget ble flyttet fra det ene til det andre verftet, og etter vår mening er dette årsaken til forsinkelsen, sier TTS-direktøren, som presiserer at TTS mener det er gjort en god jobb med skroget.

Torghatten Trafikkselskap understreker også at selskapet bestilte den nye ferjen på eget initiativ, uten krav fra oppdragsgiver.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Miljøvennlig teknologi

Hornstind er utviklet av Multi Maritime i Førde i samarbeid med Torghatten Trafikkselskap. Ferjen blir den første med biodiesel plug-in hybrid teknologi, og får installert batteripakke og renseanlegg for miljøgasser. Dette sparer miljøet ved at CO2-utslipp reduseres med 60 prosent, samtidig som drivstofforbruket går ned med 20 prosent. Det er også lagt stor vekt på gode sikkerhets- og manøvreringsegenskaper tilpasset bruk på Helgelandskysten.

Det opplyses at ferjen bygges «værtett», med et romslig bildekk med plass til i alt 60 biler. 50 biler på hoveddekk og ytterligere 10 på en hengedekksløsning. Hun vil også få kapasitet til å frakte 6 fullastede vogntog.

Artikkeltags