Monika Sande har to hovedpunkter i skrytemelding om redigerte ferjeruter. Først forteller hun at endringene er gjort i tett samarbeid med kommunene. Deretter at hullet i ferjeavgangene, dvs. stengt ferjevei fra 11:00 til 14:35, er tettet.
Første påstand er usann
Dette er ikke gjort i tett samarbeid med Dønna kommune. Politisk er mangelen på informasjon, kommunikasjon og behandling tatt opp i formannskap og kommunestyre gjentatte ganger, senest i kommunestyre 21. feb.
Der var både Rødt og Ap på talerstolen, bekymret for ferjerutene og mangel på politisk behandling.
På spørsmål fra representant John E. Johansen om ordfører ville ha tilbakemelding på det som var beskrevet i e-post som «en orientering» om fylkets justering av ferjerutene, svarte ordfører dette: «Ja for min del må du gjerne gi en tilbakemelding, jeg har ikke tenkt å behandle den, for jeg har tenkt å gi tilbakemelding til NFK som har besluttet at dette er det de kan tilby» (hentet fra kommune-tv).
Dette viser det som er påpekt om mangel på informasjon, samarbeid og politisk støtte. NFK beslutter hvordan det blir, og presenterer det som samarbeid. Samarbeidet er da i tilfelle med ordfører, og de han rådfører seg med, og det har stoppet der. Det er ikke politisk behandlet i formannskap eller kommunestyre.
Andre påstand er også usann
Hvordan tetter fylkeskommunen vår stengte ferjevei fra Dønna 11:00 til 14:35, dvs. hullet på 3 timer og 35 minutter midt på dagen? Dette hullet som oppsto da 12-ferja fra Sandnessjøen og 12:30 ferja fra Dønna med tilhørende buss ble sletta fra ruteproduksjonen fra ny rute 1.1.2023.
Den kreative løsningen er ikke å ta tilbake de avgangene som er slettet for å tette hullet. Det store hulet tettes med en marginal forskyving av eksisterende avganger. Ferjeavgang 11:00 fra Dønna forskyves til å gå 11:20. Videre flyttes avgang 14:35 til 14:30. Problemet presenteres som løst, og hullet tettet! Det som var 3 timer og 35 minutter stengt vei, er nå blitt 3 timer og 10 minutter stengt ferjevei.
Mangel på forståelse
Fra 2008 tom 2022 betjente Møysalen med kapasitet på 104 biler sambandet.
Møysalen hadde utfordringer på flere avganger, men spesielt to. Det var 1445 fra Dønna og 1530 fra Sandnessjøen. Her var ferja ofte full og biler sto igjen. Her fjernet NFK avgangen 1230 fra Dønna som avlastet 1445, og med ny ferje Foldøy gikk kapasiteten ned fra 104 til 48 biler. Dette ble et ferjekaos allerede i januar, og vi er i lavsesong. Med NFK nye justering blir kapasitetsnedgangen fra Møysalens 104 biler til 70 biler.
Dette sminker ruta, men løser ikke utfordringene.
Valg-sak
Summen av at viktige hensyn ikke er tatt, avganger midt på dagen er fremdeles fjernet og oppsettet av ferjeruter viser ikke forståelse av behovene og utfordringene på 18-181 Sandnessjøen, Dønna.
Blir ferjerutene sak utover våren og mot valget?
Når kaoset tiltar utover mot høysesong blir det en naturlig sak inn mot kommune- og fylkestingsvalget. Vi ønsker imidlertid at ferjerutene forbedres på en ordentlig måte nå, slik at ferjerutene ikke blir en del av valget.
Tom Kenneth Johansen
Rødt Dønna