Herøy Bygdeliste har som intensjon å stille liste også til neste kommunevalg. I den forbindelse ønsker vi at flest mulig av Herøys innbyggere som interesserer seg for samfunnsutvikling og offentlig forvaltning, melder seg inn i Herøy Bygdeliste slik at denne får større slagkraft etter neste valg.
Demokratiet
Herøy Bygdeliste gikk til valg i 2019 for først og fremst å gjeninnføre demokratiet i Herøy kommune. Likebehandling, åpenhet og rettferdighet skal være førende for hvordan kommunen skal bli drevet og vises utad.
Vi i Bygdelista hadde håpet at jobben skulle være gjort i denne perioden. Det har derimot vist seg å være en stor og smertefull prosess å gjeninnføre disse selvfølgelighetene i Herøy kommune.
Den ukulturen som har vært praktisert gjennom år i kommunen fortsetter. Det som er forskjellen fra tidligere, er at det blir stilt spørsmål fra Bygdelistas representanter og ukulturen får et ansikt og blir avdekket.
Herøy Bygdeliste ønsker å dele en del av de erfaringer vi har gjort oss, slik at Herøys innbyggere får innblikk i noe av det som foregår og har foregått i kommunen vår.
Reglement
Vi i Herøy Bygdeliste har ved flere anledninger benyttet oss av muligheten til å stille spørsmål i kommunestyret i form av interpellasjoner. Ordfører har i over to år benyttet seg av et eget/privat reglement for å unngå disse spørsmålene og påfølgende debatt i Kommunestyret.
Ordfører har ofte startet saken med at: «vi har et reglement…». Det viser seg at hun ikke har benyttet seg av kommunens reglement, men sitt private som var en feiltolkning hun hadde funnet på internett.
På toppen av det hele kommer administrasjonen med forslag til nytt reglement for kommunestyret, som er en blåkopi av Ordførers «private» reglement. Dette vedtar posisjonen til nytt reglement og fratar derved opposisjonen sine demokratiske rettigheter. Om Bygdelista skulle få noe å si etter høstens valg, må blant annet dette reverseres. Herøy Kommune må jo være den eneste kommunen i landet som stemmer bort kommunestyrerepresentanters mulighet til å ytre sine meninger.
Erstatningskrav
Herøy Bygdeliste la frem et forslag om å få vurdert mulige erstatningsansvar i helsehussaken. Dette ble behandlet i ekstraordinært kommunestyremøte. Ordfører hevdet i møtet at hun hadde hatt muntlig kontakt med KS sine advokater. Hun hevdet videre at til-
rådningen fra KS var at saken skulle legges til side. I tillegg belaster hun kommunen med kr 50.000,- for å få utarbeidet et notat fra et annet advokatkontor. Dette skjedde etter «samtalen» med KS advokatene.
Det nye notatet var en vag beskrivelse av erstatningsansvaret, og fikk kommunepolitikerne til å legge saken vekk. Etter en innsynsbegjæring kom det frem et dokument fra KS advokatene som viser at Ordførers kommunikasjon med KS slett ikke var muntlig, men skriftlig. Dokumentet støttet bygdelistas ønske om å få vurdert erstatningsmulighetene.
Denne skriftlige kommunikasjonen ble av ordfører kun delt med varaordfører og tidligere rådmann. Her lyver og tilrettelegger ordfører for et resultat hun ønsker, og som mest sannsynlig har påført Herøys befolkning et økonomisk tap på flere titalls millioner. «Muntlig» kommunikasjon med KS er også av ordfører benyttet i andre saker.
I 2021 fikk vi gjennom en innsynsbegjæring tilgang til en rapport fra Multiconsult ang. tilstanden på de bygningene som helsehussaken omfatter. Denne rapporten var ni mnd. gammel og var holdt tilbake for kommunestyrets representanter. Det ble benektet fra politisk og administrativ ledelse at denne rapporten eksisterte. I ettertid er det kommet frem at det i november 2020, var kommunikasjon mellom ansatte på teknisk avdeling og Multiconsult. Det ble purret på rapporten, da denne skulle benyttes i en sak i kommunestyret.
Nå er det slik at det ikke er ansatte på teknisk avdeling som setter dagsorden i kommunestyret. Det er det kun ordfører og ordfører alene som gjør. Det at rapporten ble purret på viser at ordfører visste om rapporten, (noe hun tidligere har benektet offentlig). Rapportens innhold var tydeligvis ikke til ordførers behag, og ble dermed lagt bort. Nok en løgn.
Næringsfond
Herøy Bygdeliste ble tipset om at det var Næringsfondssaker som ble unntatt offentlighet. I tipsene lå det at det var framstående politikeres søknad som ble behandlet. Når Bygdelista gikk inn i denne saken, viste det seg at saken ikke bare var unntatt offentlighet på feil grunnlag, men også at søknaden manglet forsvarlig saksbehandling. Denne saken ble påklaget, og er pr. dags dato ikke saksbehandlet for selskapet som søkte.
Hvem i Herøy kommune ønsker slike tilstander?
Herøy Bygdeliste har vært en pådriver for å få varslingssakene i kommunen til en ekstern saksbehandler. Når det varsles på kommuneadministrasjonens ledelse, er det ikke tillitvekkende at de samme personene skal utrede varslene. Da de etiske retningslinjene var oppe til behandling i kommunestyret, la Bygdelista inn en rekke endringsforslag. Blant annet at de det varsles mot ikke skal kunne behandle varselet. Ingen av de tilleggene Bygdelista ønsket inn i retningslinjene, fikk vi posisjonen med på. Ordfører sa sågar at disse var en selvfølge. Herøy Bygdeliste har gjentatte ganger observert ordførers motstand mot disse «selvfølgelighetene»
Da forvaltningsrevisjonen av «helsehussaken» skulle behandles i kontrollutvalget, hadde opposisjonens representanter i utvalget lagt ned en stor jobb for å gå gjennom rapporten. Denne gjennomgangen resulterte i at over 40 dokumenterte feil ble avdekket i rapporten. Disse dokumenterte feilene ble da fremlagt for kontrollutvalget i den tro at dette skulle bli fulgt opp av revisor for oppdraget. Som takk for denne jobben velger Ordfører å kvitte seg med opposisjonens representanter i kontrollutvalget og skifte disse ut med nye, som hun mente passet bedre til å videreføre hennes ønsker for hvordan
kontrollutvalgsarbeid skal utføres. Samme taktikk ble valgt når Teknisk Hovedutvalg også «måtte» velges på nytt. Da Fylkesmann i Nordland vedtar at valget var ulovlig velger ordfører å legge ned hele utvalget.
Eksempel på saker
I tillegg har Herøy Bygdeliste satt dagsorden på en rekke saker, som posisjonen AP/Sp har vært svært motvillig til å debattere. Som stikkord for noen av disse sakene vil vi nevne:
¤ Underslag av dokumentasjon.
¤ Underslag av kommunikasjon.
¤ Feilaktig informasjon til representantene i kommunestyret.
¤ Hemmelige møter uten protokollførsel.
¤ Forvaltning av næringsfondet.
¤ Misbruk av reglement
¤ Konstruering og bruk av «eget reglement»
¤ Misbruk av reglement for unndragelse av offentlighet.
¤ Manglende saksbehandling.
¤ Etiske retningslinjer og
varslingsplakat blir satt til side.
¤ Varslingsaker.
¤ Sammenblanding av politikk og administrasjon.
¤ Manglende oppfølging av flertallsvedtak, og vedtak gjort på feil grunnlag. (Underslag av dokumentasjon.)
¤ Maktmisbruk og myndighetsmisbruk.
Stiller spørsmål
Måten Herøy Bygdeliste setter dagsorden på er å stille spørsmål i kommunestyret. Denne muligheten er nå kraftig innskrenket på grunn av nytt reglement for kommunestyret, som var svært viktig for posisjonen å få igjennom.
I forskjellige kommunikasjoner fra Herøy kommune kan man lese at i Herøy kan alle bidra til at vi får et godt, varmt og inkluderende lokalsamfunn. Herøy Bygdeliste stiller spørsmål om dette er måten å gjøre det på?
Nå er det opp til Herøy kommunes innbyggere å ta samfunnsansvar, og å bidra til at denne ukulturen blir stoppet en gang for alle. Dette vil være Herøy Bygdelistes agenda og vi vil oppfordre alle til å bidra ved å melde seg inn i Herøy Bygdeliste.
Herøy Bygdelistes representanter i kommunestyret