I Herøy formannskap onsdag 12. april ble «Ferjeruter 2026» behandlet. I saksdokumentene var det vedlagt en rapport som snakker Bjørn-Sandnessjøen veldig ned, og til de grader snakker Søvik-Flostad opp.
«Petter Dass leden»
Rapporten legges i tillegg som sannhetsdokument til fylket.
Veien Bjørn til Herøy presenteres som trafikkfarlig og anbefales ikke, og det påpekes at lastebilene sliter veldig med cluthen over Skar.
Søvik-Flostad foreslås omdøpt til «Petter Dass leden», og mellom linjene aner jeg at «Petter Dass leden» lures inn som et hoved-ferjesamband siden det foreslås økning til 100 bilers ferje (Møysalen?).
Dette likner ikke samarbeid om samferdsel, men hissing til konflikt.
Tilbakeblikk
Dønna flagget tidlig motstand mot tunnel, det ville bli en særdeles lang vei til regionssenteret vårt, Sandnessjøen. Kompromisset fra mange år tilbake var at Dønna ble med på utredning av fastlandsforbindelse mot støtte til et felles bedre ferjetilbud inn til regionsenteret Sandnessjøen. Det ble fulgt opp i 2017 med Fylkesvedtak om hoved-ferjesamband Bjørn-Sandnessjøen i påvente av fastlandsforbindelse. Det ble vedtatt 140 millioner til oppgradering av veien mellom Bjørn og Herøy. Det skulle utredes utbedring og trafikksikring av ferjeleiet på Bjørn.
Mye har skjedd i kulissene siden da.
Riksvei
Uten politisk behandling i kommunene foreslår Helgelandsrådet Søvik-Flostad som riksveisamband. Oppgradering av veien 828 Bjørn til Herøy legges død. Hoved-ferjesamband Bjørn-Sandnessjøen legges død. Protester fra Dønna forsvinner når flytebru som alternativ til tunnel med flott video begeistrer.
15. februar skriver Fylket i brev til samferdselsdepartementet: «Undersjøisk tunnel kommer ut som det klart rimeligste alternativet og denne løsningen legges derfor til grunn for en mulig framtidig fastlandsforbindelse».
Rødt Dønna støtter arbeidet med fastlandsforbindelse med flytebru fra Skorpa, men ikke tunnel.
Det er ikke urimelig å spørre seg om flytebrua også i kulissene egentlig er lagt død?
Posisjonering
En tunnel er utfordrende siden den blir rekord-dyp og veldig mye mer utfordrende for clutchen enn å kjøre over Skar. Er tunnel urealistisk og flytebru lagt død? Ser vi nå starten på en posisjonering for «Petter Dass leden» som fremtidens hovedferjesamband?
Tom K. Johansen
Dønna Rødt