Målet er vekke nasjonal og internasjonal interesse.
Tegningene av det planlagte kraftsenter-bygget nederst i Forslandsdalen i Leirfjord er klar for offentlig visning.
Tanken Arkitektur er arkitekt i prosjektet, som først hadde navnet Nasjonalt vannkraftsenter, men senere har fått navnet Arven. Bak står stifterne Helgeland Kraft, Kunnskapsparken Helgeland, Leirfjord kommune og Vitensenter Nordland.
Vekke interesse
Faglig leder i Tanken Arkitektur, Lars Kristian Sjøvold, har også vært involvert i Øvre Forsland Kraftverk, som har fått internasjonal anerkjennelse for sin arkitektur. Arkitektfirmaet har base på Hemnesberget.
– Arven er et prosjekt med veldig høye ambisjoner, hvor man ønsker å vekke internasjonal og nasjonal interesse. Da må det være så spektakulært og interessant at folk får lyst til å dra dit fra fjern og nær. For denne typen prosjekter, hvor målet er å sette Helgeland på kartet og bygge en ny turistattraksjon, så tror vi det er viktig å kjøre på med null kompromisser. Det handler også om å vekke interesse hos investorer, forteller Lars Kristian Sjøvold fra Tanken Arkitektur.
(Trykk inn på bildene under for større versjon)
Arkitekturen har en vesentlig rolle i denne typen prosjekter, mener han.
– Både Øvre Forsland Kraftverk og Rabothytta er eksempler på det. Rabothytta ville antakeligvis ikke blitt så mye besøkt hvis den så ut som et mer tradisjonelt bygg. Ute på Træna og Vega har det også kommet opp fine arkitekttegnede bygg, og det blir flere og flere spennende prosjekter som er med på å gjøre Helgeland til en attraksjon, sier Sjøvold.
Fortelle historie
Arven-bygget er tenkt plassert på ei tomt på «sjøsida» av Gamle Mosjøveien, på «Vefsn-sida» av brua som går over Åselva. Den er på en høyde, med god utsikt mot fjorden nedenfor.
Opplevelsesaspektet er en viktig del av Arven.
– Vi har lagt fokus på uteområde og landskap, med vannkraftverk som tematikk. Vi har brukt ryggen som allerede er på tomta, og tegnet bygget inn i landskapet, inn under terrenget, for å lage følelsen av ei demning. Bygget skyter også igjennom demninga, som et rør, og lager et dramatisk rom. Arkitekturen skal være med på å dramatisere og fortelle en historie, sier Sjøvold.