Selv om skam er en norsk paradegren, finnes det utallige grunner til å velge en aktiv arbeidsvei uten følelsen av bilskam.
Mange har et ønske om å være aktiv i hverdagen, men tiltrekkes ikke treningssentre eller fritidsaktiviteter. Rådene er mange, men det kan være vanskelig å komme i gang.
Med helse, miljø og ressursbruk på dagsorden, bør aktiv arbeidsvei kunne diskuteres uten at noen opplever en pekefinger fra helseaktører eller påtvunget klimaskam.
For selv om skam er en norsk paradegren, finnes det utallige grunner til å velge en aktiv arbeidsvei uten følelsen av bilskam.
Få tar sykkel
Reisevaneundersøkelsen for 2018 og 2019 viste at kun 10 prosent av reiser i Trondheim kommune var med sykkel. Dette var høyest i landet foran solskinnsbyen Stavanger med 9 prosent.
I byer som Trondheim, Stavanger og Oslo piskes arbeidsfolk ut på sykkelen med bomringer, rushtidsavgifter og bortfall av parkeringsplasser.
Transportaktiviteter utgjør 23 prosent av klimagassutslippene på verdensbasis. Svevestøv fra biler påvirker helsa vår, og vi skrev i høst om viktigheten av en aktiv skolevei for barn i nettopp disse svevestøvutsatte gatene.
Lavere risiko
Det er ingen tvil om at vi ønsker det beste for oppvekstforholdene for barna våre.
Helsegevinstene vil på populasjonsnivå være store med en aktiv arbeidsvei hos arbeidsstyrken. Studier av aktive pendlere i Danmark og Storbritannia viser at de som sykler eller går til jobb har lavere risiko for kardiovaskulære sykdommer, diabetes, enkelte kreftformer og dødelighet sammenliknet med de som kjører bil. WHO vurderer helsefordelene med sykling til jobben som større enn risikoen for ulykker underveis.
Men ta med hjelm og refleks uansett.
Avstand eller fare
I en undersøkelse av Econa er hovedgrunnen til at enkelte velger sykkel til jobb, helsegevinsten og miljøhensynet, tett fulgt av tidsbesparelse og at det er økonomisk lønnsomt.
Tiltak som ville motivert ansatte til å sykle til arbeid var bedre fasiliteter på arbeidsplassen, sykling i arbeidstid og km-godtgjørelse. Årsakene til at de spurte i undersøkelsen ikke sykler til jobben er at avstanden er for lang eller at det er for farlig. Videre var kollektivtilbudet såpass godt, eller de skulle hente i barnehagen.
Mange svarte at hovedårsaken var at det var for upraktisk.
Er regnvær en faktor?
Nordlendinger er svært stolte av sin rike kystkultur.
Holder vi en lampe opp mot det moderne liv i Nordland er det åpenbart at regntøyet ikke lenger er vanntett når aktivitetsvaner langs kysten belyses. En kan spørre seg om den ufiltrerte kulturen har blitt å kjøre bil til arbeid for å ta seg godt ut i pene klær.
En kan undres hvorfor regntøyet i Trondheim, Oslo og Stavanger er mer motstandsdyktig enn på Helgeland. Spesielt på flotte solskinnsdager.
Mindre enn minimum
Mindre enn en tredel av den norske befolkningen etterlever minimumsanbefalingene for fysisk aktivitet på 150 minutter moderat til høyintensiv aktivitet i uka.
Vi har dessuten vært mindre aktive under pandemien enn før. Inaktivitet er knyttet til sykefravær, og kostnadene av inaktivitet for staten er beregnet til 42 milliarder. Det beregnes et årlig samfunnsmessig produksjonstap på 7,5 milliarder kroner knyttet til fysisk inaktivitet.
Hvor mye av kostnadene kunne vært spart dersom vi hadde redusert inaktiviteten i befolkningen?
Hva kunne midlene vært brukt på?
Vi syner stadig pekefingeren fra helsevesenet der fysisk inaktivitet fremstilles som en saktegående bilkrasj man ikke får fasiten på før fremtiden når oss. Tallene kan oppleves stigmatiserende, men vi kommer likevel ikke unna at veivalg må tas.
I Dagbladet kan vi lese om at «Eksperter er overrasket over effekten av denne øvelsen». Vi ønsker en pille for å øke kondisjonen, eller for å ta av noen kg. Vi ønsker et produkt som gjør at vi kan være aktive på vinterhalvåret. Det kan være vanskelig å forstå at løsningen ofte ligger rett foran nesa på oss.
Enten ved å gå eller sykle til jobb.
Flere gevinster
Utover redusert utslipp av klimagasser og økt fysisk aktivitet, kan man oppleve tid spart, nettopp fordi ønsket om å øke fysisk aktivitet kan realiseres i aktiv transport til arbeid.
Ofte teller vi færre timer i døgnet enn vi kunne tenkt oss. Gevinsten av en aktiv arbeidsvei fordeles mellom en selv, arbeidsplassen, nærmiljøet og ikke minst de barna som arver aktivitetsvanene til aktive foreldre.
Finnes det en pille som kunne gitt oss alt dette?
Hvitt lys i baugen, rødt lys i hekken. God tur og husk hjelm.