Søksmål, motsøksmål, voldgift, og varslingssak. En heftig strid mellom eierne av Mo Industripark AS lammer styret i selskapet. I potten ligger strid om hvem som skal eie selskapet, og hvem som betale for batterifabrikken Freyr sier de skal etablere i industriparken.
Landets statsminister Jonas Gahr Støre hyllet i sin nyttårstale planene for batterifabrikk i Rana.
– Nå planlegges ny industri – fem nye batterifabrikker! Og med det; over tusen arbeidsplasser og tro på fremtiden for folk i nord, og for oss som land, sa statsministeren.
Men godt skjult for offentligheten har det gjennom det siste året pågått en heftig strid i kulissene, blant annet om batteri-prosjektet. Siste utvikling er at Mo Industripark AS er stevnet for Helgeland tingrett av to eiere som til sammen eier 51 prosent av selskapet. Stevningen bekreftes av to aktører, som hver for seg har motsatt interesse i saken.
Forkjøpsrett
Partene representeres av flere av landets største advokatfirma. Rettssaken er foreløpig ikke berammet, og innholdet i stevningen er dermed ikke offentlig kjent. Men det er på det rene at saken handler om såkalt «forkjøpsrett» til aksjeposten på 49 prosent, som tidligere var eid av Helgeland Invest.
Etter aksjeloven og selskapets vedtekter krever Celsa og Øijord & Aanes (eier til sammen 51 prosent) å få kjøpe aksjene som nå eies av den svenske eiendomsgiganten AB Balder (via Helgeland Industriutvikling AS).
Foreløpig vil ikke partene kommentere saken offentlig.
Direktør Arve Ulriksen i Mo Industripark har ingen kommentar til stevningen mot selskapet. Selve stevningen kan sees på som en formalitet for å overholde klagefrister på styrevedtak, men saken avspeiler dyp uenighet blant eierne om strategien i Mo Industripark.
Nekter kapitalinnskudd
Striden om eierskapet har bakgrunn i at daværende Helgeland Sparebank høsten 2020 solgte Helgeland Invest, som eide 49 prosent av Mo Industripark, til investor Bjørn Rune Gjelsten. Gjelsten solgte raskt aksjeposten videre til Asset Buyout Partners, som avtalt og kommunisert på forhånd.
Etter formelt eierskifte mener Celsa og Øijord & Aanes at retten til forkjøpsrett til posten på 49 prosent oppstår i tråd med aksjelov og vedtekter. Men så langt har styret i Mo Industripark nektet de to eierne å utøve forkjøpsrett.
I fjor høst gjorde styret i Mo Industripart styrevedtaket som nå ser ut til bli offentlig rettssak for Helgeland tingrett.
Styret begrunnet blant annet avslaget om aksjekjøp med at de to eierne nekter å bidra med kapital til Mo Industripark.
Opsjonsavtale
Mo Industripark har nemlig inngått en opsjonsavtale med Freyr Battery om å bygge første byggetrinn av batterifabrikken – med tilhørende infrastruktur, en investering anslått å koste opp mot to milliarder kroner, får vi opplyst.
I et prospekt til børsen i New York omtales avtalene med Mo Industripark som «leieavtale» og «intensjonsavtale». Avtalen om å leie planlagte anlegg utløper 30. juni i år. Freyr har tatt en rekke forbehold for å inngå endelig leieavtale, ifølge prospektet.
– Manglende avklaringer (på en rekke nevnte forhold, blant annet kommersielle avtaler) kan føre til utsettelse eller avlysning av utviklingsaktiviteter, heter det i prospektet.
Helgelands Blad får opplyst at Freyr har gitt skriftlig beskjed til ledelsen Mo Industripark om at de ser det som «avgjørende» at eierne i Mo Industripark bidrar med penger til byggingen.
Freyr Battery har rundt 800 millioner dollar «på bok», eies rundt 70 prosent av amerikanere – anført av den søkkrike Koch-familien (hovedsponsor for tidligere president Donald Trump), og har så sent som på senhøsten presset på for å få eierne av Mo Industripark til å bla opp for første byggetrinn. Ulike modeller har blitt diskutert, men situasjonen er fortsatt fastlås, får Helgelands Blad opplyst.
Ledelsen i Mo Industripark har minnet sitt eget styre om at situasjonen skaper usikkerhet om hvorvidt avtalen med Freyr kan gjennomføres. Freyr har de siste månedene lansert andre fabrikk-prosjekter i både USA og Finland.
Saksøkt av mindretallet
Mo Industripark har altså påtatt seg å stå for milliardinvesteringen i første byggetrinn av batterifabrikken, som Freyr siden skal leie fra Mo Industripark. Blir dette gjennomført vil det kreve at eierne av Mo Industripark skyter inn mer kapital i selskapet. Og dette skal altså flertallet ha motsatt seg.
Helgeland Industriutvikling (eies nå av svenske AB Balder) skal dermed ha saksøkt sine to medeiere for å få dem til å stemme for kapitalinnskudd (emisjon) i Mo Industripark AS. Dette kravet er trolig tema for en parallell prosess for voldgiftsretten, der dokumenter og offentlig innsyn foreløpig er avskåret.
Styret i Mo Industripark vil trolig argumentere i tingretten om hensynet til «selskapets beste», når de vil nekte eierne, som allerede har 51 prosent, å kjøpe seg videre opp.
Den åpne konflikten blant eierne i Mo Industripark har utløst diskusjon om alternative løsninger for Freyr-utbyggingen, som å skille ut tomt for batterifabrikken til andre eiere. Men også slike løsninger skal ha blitt forkastet – gitt den tilsynelatende fastlåste situasjonen. Heller ikke ledelsen i Mo Industripark ønsker å stykke opp industriparken til flere eiere.
For stor risiko
Så langt Helgelands Blad har kunnet bringe i erfaring vil Øijord & Aanes AS og Celsa AS benekte at de to eierne har motsatt seg at Mo Industripark skal bruke penger på løpende vedlikehold.
De to vil hevde at hovedspørsmålet handler om hvor stor økonomisk risiko Mo Industripark bør påta seg. Å bygge og eie første byggetrinn av en batterifabrikk vil medføre en risiko som strider mot den grunnleggende ideen bak at staten rundt 1990 ga, gratis, det som i dag er Mo Industripark, til eierne.
Vil egentlig selge?
Folk med interesse for den tilsynelatende kompliserte situasjonen spekulerer om Celsa og Øijord & Aanes i realiteten ønsker å selge seg ut av Mo Industripark. Blokkering av vesentlige saker i styret kan medvirke til at andre ser seg tjent med å kjøpe dem ut. Slike spørsmål har det så langt ikke vært mulig å få svar på fra involverte parter.
– Freyr planlegger å betale selv
Helgelands Blad har rettet henvendelse til Freyr med spørsmål om hvordan de stiller seg til striden i MIP-styret.
– Er det aktuelt for Freyr å benytte egen kapital til å bygge anlegget, hvis den fastlåste situasjonen i MIP fortsetter?
– Det er Freyrs plan at vi selv finansierer byggingen av anlegget.
Det skriver kommunikasjonssjef Hilde B. Rønning-
sen i en epost.
– Freyr har en utløpsdato for inngått invensjonsavtale med MIP 30. juni i år. Hvor viktig er denne forfallsdatoen for de videre veivalg i Freyr (gitt annonserte fabrikkplaner i USA og Finland?
– Forfallsdatoen for tomteleie er i henhold til våre planer og avtalt med MIP, skriver Rønningsen til Helgelands Blad.
Saker som lammer styret
Det skal dessuten være på det rene at de to eierne, Øijord & Aanes og Celsa, bruker sin eiermakt til å blokkere en rekke prosesser som Mo Industripark jobber med:
¤ Utskilling av Nesna Industripark som eget selskap, og intensjonsavtale med Arctic Seafarm Langsetvågen. Styrebehandlingen i Mo Industripark av Nesna-sakene skal ha utløst såkalt «varslingssak» på grunn av påstått opptreden fra enkelte styremedlemmer i selskapet.
¤ Nytt dypvannskai.
¤ Utbygging av Rana Trafo, som skal sikre tilstrekkelig kraft inn til Mo Industripark.
¤ Et prosjekt som skal øke gjenvinning av vann brukt til kjøling i batterifabrikken.
¤ Hydrogenproduksjon.
¤ Karbonfangst og lagring.
¤ Mo Industripark har dessuten et omfattende behov for vedlikehold, som skal ha blitt utsatt på grunn av striden mellom eierne.
30 års historie
¤ Dagens Mo Industripark AS eies av Helgeland Industriutvikling (AB Balder) 49 prosent, det spanske konsernet Celsa 31 prosent, og Rana-firmaet Øijord & Aanes 20 prosent.
¤ Selskapet har sin opprinnelse i at statlige Norsk Jernverk ble nedlagt på slutten av 1980-tallet. En omfattende plan for framtidige arbeidsplasser ble laget i samarbeid mellom bedrifter, stat og kommune.
¤ Eiendommene ble gitt gratis fra staten, og selskapet ble stiftet som et slags «samvirkelag» med formål å først og fremst tjene brukerne (som også var eierne) av industriparkens anlegg og arealer.
¤ Det vanlig prinsippet om forkjøpsrett for eksisterende eiere til aksjer i selskapet, var med i vedtektene helt fra starten.
¤ Årsregnskapet for 2020 oppgir bokført verdi av eiendelene i Mo Industripark til 1,2 milliarder kroner. Konsernets egenkapital er regnskapsført til nær 400 millioner kroner. Konsernet hadde driftsinntekter på nær 400 millioner, og morselskapet fikk et overskudd på 32 millioner.