• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Helgelands Blad

PÅ KYSTEN SIDEN 1904

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Koronaviruset
    • Kultur
    • Sport
    • Næringsliv
    • Samferdsel
    • Sykehus
    • Kommuner
    • Havbruk
    • Offshore
    • Reportasje
    • Politi
    • Mat
    • Trænafestivalen 2022
    • Havnafestivalen
    • Petter Dass-dagene 2022
  • Meninger
    • Leserbrev
    • Leder
  • Helgeland
    • Flo og fjære
    • Radio Helgeland
    • Er flyet i rute?
    • Sjekk skiløypa
    • Skipstrafikken
    • Flightradar24.com
  • Folk
    • Minner
    • Gratulasjoner
  • Bildeserier
  • Video
  • Søk i arkiv (fra 2001)
  • Følg oss
    • Twitter
    • Facebook
  • HavPuls
  • Brønnøysunds Avis
  • Kontakt oss
    • Send debattinnlegg
    • Tips oss
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Kjøp enkeltutgaver
  • Kundesenter
  • Hjelp
  • Personvern
  • Abonnementsvilkår
  • Annonser
  • Ansatte
NYHETER
3 minutter lesetid

Kan fly i dårlig sikt til alle sykehus på Helgeland

Lavt skydekke og dårlig sikt avhjelpes med digitale hjelpemidler på ambulansehelikopteret. Arkivfoto: Steinbjørn Mentzoni
Helgelands Blad Redaksjonen
Publisert: 13 juni, 2022 13:37
Oppdatert: 13 juni, 2022 13:38

Instrument-navigasjon for ambulansehellikoptrene er nå utvidet til også å gjelde Rødøy.

PRESSEMELDING: Ambulansehelikoptre har som kjent noen begrensninger ved flyging i mørket og når det er dårlig vær. Oftest flyr helikopteret på en slik måte at det er fri sikt mot bakken. Ved hjelp av instrumenter kan helikopteret også fly i skyene, så lenge det ikke er isingsforhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å kunne komme ut av skyene under instrumentflyging er helikopteret avhengig av innflygningshjelpemidler. Slike hjelpemidler finnes oftest i tilknytting til flyplasser.

Ved hjelp av finansiering fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse er det på Helgeland utviklet flere innflygninger utenfor flyplasser. Disse er basert på satellittnavigasjon. I tillegg finnes et nettverk av ruter som helikopteret kan fly i lav høyde ved hjelp av instrumenter. Disse rutene gjør det mulig å fly pasienter fra Helgeland til alle aktuelle sykehus i området, inkludert i Trondheim.

I begynnelsen av juni ble enda en innflygingsrute etablert, denne gang til Rødøy. Med denne vil ambulansehelikopteret kunne øke gjennomføringsevnen ved oppdrag i hele Rødøy kommune. Spesielt vil dette kunne merkes når det er mørkt. Innflygningen til Rødøya er knyttet sammen med nettverket av instrumentruter, slik at pasienter kan flys fra området til alle de aktuelle sykehusene.

– Jeg vil rette en stor takk til Stiftelsen Norsk Luftambulanse som gjennom dette tiltaket bidrar til enda bedre medisinsk akuttberedskap på Helgeland sier Pål Madsen, klinikksjef for Prehospitale tjenester i Helgelandssykehuset.

Hit kan helikoptrene fly med instrument-navigasjon

Ambulansehelikopteret på Helgeland har base i Brønnøysund og opereres av Norsk Luftambulanse.
I dette helikopterets operasjonsområde er det etablert instrumentinnflyging til:

¤ St Olav hospital, Trondheim

¤ Sykehuset Levanger

¤ Sykehuset Namsos

¤ Helgelandssykehuset Mosjøen

¤ Helgelandssykehuset Sandnessjøen

¤ Helgelandssykehuset Mo i Rana

¤ Trones

¤ Lierne

¤ Hattfjelldal

¤ Lovund

¤ Rødøya

Adresse
Postboks 174
8801 Sandnessjøen

Redaktør
Morten Hofstad

  • Personvernpolicy / Informasjonskapsler
  • Redaktørplakaten
  • Vær Varsom-plakaten
  • PFU

hblad.no lagres regelmessig av Nasjonalbiblioteket. Nettsiden vil bli gjort tilgjengelig som kildemateriale for forskning og dokumentasjon

Helgelands Blad © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no

Personvern og cookies

Helgelands Blad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Les mer