Det nye IT-selskapet Dyplink i Hamar har tatt over leveransen av IT-løsningene for nettutgavene til 10 norske lokalaviser, deriblant Helgelands Blad.
PRESSEMELDING: – Vi tror det er en fordel for redaksjonene med en liten aktør som Dyplink, som er tett på kundenes behov, kan faget og teknologien og har ansatte med bred IT-kompetanse. Dyplink leverer i dag hovedsakelig til frittstående medieaktører som ikke er underlagt store konsern som Amedia eller Polaris, sier daglig leder Runar Brekkhus i Dyplink.
Ny teknologi
– Mediebransjen har vært, og er i stor endring. Inntekter vil fortsatt flytte seg fra annonse til abonnement. Nye generasjoner lesere og lyttere har andre krav til både innhold og teknologi. Journalister, redaktører og eiere får stadig mer kunnskap og orienterer seg raskere i den digitale verden enn tidligere, og investeringer i løsninger som møter morgendagens behov. Det betyr teknologi som sikrer nye inntektsmuligheter og lar redaksjonene enkelt og sømløst publisere kvalitetsinnhold til abonnentene, sier Brekkhus.
Datasikkerhet
Dyplink har utviklet en egen produktpakke, Newsroom. Den baserer seg på mange valgfrie moduler, slik at det kan skreddersys en løsning som er tilpasset redaksjonens behov.
– Det er tydelig at bransjen er attraktiv for målrettede angrep. Det viser angrepet Amedia opplevde i romjula. Hele bedriftsnorge må i økende grad stålsette seg mot denne typen angrep, inkludert Dyplink. Ingen kan gardere seg hundre prosent mot digital kriminalitet, men Dyplink kan tilby et topp moderne driftsmiljø i Googles skypark. For Dyplink er det viktig at kundene også selv tenker på sikkerhet og har gode sikkerhetsrutiner.