Ferjesambandet mellom Levang og Nesna har vært ute av drift siden mandag kveld. Tirsdag har MF «Rødøy» tatt opp ruta i sambandet.
I 19-tida mandag var beskjeden fra Torghatten Nord AS at sambandet var innstilt på grunn av tekniske problemer, og etter hvert kom det melding om ny beskjed i løpet av tirsdag morgen.
Tirsdag morgen er beskjeden at MF «Rødøy» kommer inn og tar opp ordinær rute fra klokka 10 fra Levang. Følg ferja på: MarineTraffic.
Det er mye turisttrafikk på Kystriksveien for tida, og derfor mange som har måttet snu og kjøre om E6 for å komme seg videre på sin ferd.
Teknisk svikt
Driftssjef i Torghatten Nord, Petter Sundbakk, forteller at MF «Bjarkøy» fikk en teknisk svikt på en regulator som styrer turtallet.
– Vi begynte feilsøk på fartøyet, men vi har ikke funnet årsaken til feilen foreløpig, sier Sundbakk i 10.30-tida tirsdag.
Selskapet har flyttet MF «Rødøy» fra sambandet Jektvik-Kilboghamn inntil videre. Dermed er MF «Melfjord» alene der, mens B-ruta er kansellert. Ifølge Sundbakk vil den løsninga fortsette fram til rederiet har ei løsning for Levang-Nesna, enten med hovedfartøyet «Trondenes» eller «Bjarkøy».
– «Trondenes» er helt i sluttspurten med verkstedoppholdet sitt som har vart siden mai, og vi håper den skal være klar i løpet av de nærmeste dagene, sier han.
Sommertrafikken
MF «Trondenes» ligger på Slipen i Sandnessjøen, og det samme gjør nå også reserveferja «Bjarkøy». «Bjarkøy» har gått på sambandet i hele juni, og har i perioder hatt problemer med å ta unna sommertrafikken.
– Men det har fungert ganske greit. I perioder har vi hatt gjenstående biler, men vi forventer at trafikken tar seg enda noe opp de neste ukene, så det er på høy tid at vi får «Trondenes» tilbake i sambandet, sier Petter Sundbakk.
«Trondenes» tar cirka 70 PBE (personbilenheter), mens «Bjarkøy» bare tar cirka 35. MF «Rødøy» tar cirka 50 PBE.