Interpellasjon til kommunestyret den 27.09 2022.
Dagen før kommunestyret den 10 mai i år, mottok alle representantene i kommunestyret et varsel fra 17 anonyme kommuneansatte. Dette varslet beskriver alvorlige påstander angående Herøy kommunes administrasjons personalbehandling. Varslet ble også publisert i Helgelands Blad.
Uten tillit
Det som må være helt klart er at når det varsles direkte til kommunestyrets representanter, må dette ha sin begrunnelse i at varslerne ikke har tillit til administrasjonen og sine tillitsvalgte. Det er da svært overraskende at ordfører i kommunestyremøte den 21. juni opplyser at varslet skal håndteres og administreres av Herøy kommunes administrasjon. Ordfører påpeker også at varslerne har begått flere feil i varslingen, deriblant at det ikke er varslet til rette instans i kommunen, altså tillitsapparatet eller kommunedirektør.
I kommunestyret den 22. februar i år hadde kommunestyret «etiske retningslinjer for Herøy Kommune» til behandling. Der la Herøy Bygdeliste frem en rekke tilleggspunkter som vi mente ville styrke dokumentet.
I punkt 4 i denne tilførselen står det: Personer det varsles mot, skal ikke være delaktig i saksbehandling av varslene. Arbeidstakere og folkevalgte har plikt og rett til å varsle om kritikkverdige forhold i Herøy kommune. Kritikkverdige forhold kan være brudd på lov eller retningslinjer, uforsvarlig saks- eller klientbehandling, mobbing og diskriminering, eller annen kritikkverdig adferd. Ansatte og folkevalgte i Herøy kommune skal oppleve at det er ønskelig og trygt å si fra om bekymring og kritikkverdige forhold. Negative sanksjoner overfor de som varsler, er uakseptabelt og i strid med arbeidsmiljølovens § 2-4. Dette punktet samt alle de andre tilleggene Herøy Bygdeliste ønsket skulle tas inn i de etiske retningslinjene og varslingsplakaten ble nedstemt av posisjonen (A/P og S/P) i Herøy kommune. Ordfører kommenterte punkt 4 i tilførslene sågar med at: «Dette trengte ikke å være med da dette jo var en selvfølge.»
Spørsmål
Dette er akkurat hva vi står i nå. Det er nå gått nesten fem måneder siden kommunestyrets medlemmer mottok dette varslet.
Det er mange prinsipielle og organisatoriske spørsmål i denne saken som må belyses og undersøkes.
1. Hvorfor er ikke dette blitt en sak for politikerne, da det jo var politikerne som mottok varslet?
2. Hvem har gitt administrasjonen i oppdrag å gå inn i dette varslet?
3. I varslet til kommunestyrerepresentantene står det at det er varslet/meldt inn kritikkverdige forhold til administrasjonen. Disse er ikke blitt behandlet i tråd med varslingsplakaten og de etiske retningslinjene. Hvorfor er da administrasjonen satt til å administrere dette varslet?
4. Vi er tidligere informert om at samtlige varsler er lukket. Har alle akseptert lukkingen, eller er det saker som er pågående?
5. Når kan vi politikere forvente at varslet blir tatt på alvor, og tatt til politisk behandling?
Belastning
Å varsle på ledelse og arbeidsgiver kan for den enkelte ansatte føles som en stor belastning.
Den som mottar et varsel har et stort ansvar for at dette blir forsvarlig behandlet, og tatt tak i og undersøkt. Her har vi som mottok varslet sviktet de ansatte, og lagt sten til byrden for varslerne.
Jostein Arntsen
Herøy Bygdeliste