Kommunedirektøren innstiller til vedtak om felles rektor ved Søvik og Tjøtta oppvekstsenter i kommende formannskapsmøte den 8. juni. I saksframlegget henvises det til budsjettvedtak av desember 2020, og det er økonomi og administrativ forenkling som er hovedbegrunnelsen for vedtaksforslaget.
Innsparing
Det er tenkt at felles leder for de to oppvekstsentrene skal ha ansvar for pedagogisk utviklingsarbeid, økonomi og personaloppfølging, og ha to dager tilstedeværelse på Tjøtta og tre dager tilstedeværelse på Søvik. Felles ledelse kan gjennomføres ved at det ved hver enhet opprettes en avdelingsleder som ivaretar administrative ledelsesoppgaver på vegne av rektor når denne ikke er til stede. Felles rektor er stipulert til en økonomisk innsparing på kr 400.000 per år.
Ved å se utviklingsarbeid som et felles arbeid for de to avdelingene, vil kvaliteten på arbeidet som utføres i profesjonsfelleskapet øke. Av negative konsekvenser nevnes det som en utfordring å gjøre rollen som stedsansvarlig attraktiv og at rektor får større avstand til den pedagogiske oppfølgingen på den enkelte enhet.
Flere grunner
By og land sier nei til felles rektor for de to oppvekstsentrene av flere grunner og setter spørsmålstegn ved dokumentasjonen av mulige positive effekter av tiltaket:
¤ Felles rektor vil høyst sannsynlig ikke gi den økonomiske gevinsten som er antatt. Rektoren ved Tjøtta oppvekstsenter har praktisert å legge alle vikartimene på
rektorposten, noe som er en meget fleksibel og ressursøkonomisk, god løsning. Heller ikke Rambøll (2007) fant at økonomiske resultater var særlig fremtredende, selv om det oftest var økonomi og
nedleggingstrusler som i utgangspunktet førte til at felles ledelse skulle innføres.
¤ I saksframlegget hevdes det at felles ledelse av skoler på samme trinn vil føre til mer faglig samarbeid på tvers av skoler, sterkere fagmiljø og kompetansedeling. Rambøll (2007) klarte imidlertid ikke å dokumentere bedre prestasjoner i form av elevresultater i sin utredning, og det var få respondenter i denne breddeundersøkelsen som oppgav pedagogisk utvikling som et resultat av felles ledelse. For øvrig samarbeider ledelsen ved Tjøtta og Søvik oppvekstsenter allerede godt når det gjelder pedagogisk og faglig utvikling.
¤ By og Land er enige i at det vil være en utfordring å gjøre rollen som stedsansvarlig attraktiv, iallfall dersom dette ikke skal få betydelige økonomiske konsekvenser. Og med en stedsansvarlig på hver av de to oppvekstsentrene i tillegg til felles rektor, ser vi ikke at dette kan bli en administrativ forenkling, snarere tvert imot.
¤ En mulig områderektorstilling vil være en uriaspost med ansvar for 35 ansatte, 100 elever, 60 barnehagebarn og SFO på toppen, med 2,5 mil mellom enhetene, som er fordelt på tre bygg.
Komplett
By og Land står ved vårt vedtatte verbalforslag om at Tjøtta må bli et komplett oppvekstsenter, der barnehagen flytter inn i skolebygget, og hvor SFO drives i samarbeid med barnehagen. Barnehagen legges ut for salg. Dette vil skape en svært fleksibel bruk av personalet og dermed en økonomisk innsparing. Vi mener at forslaget om felles rektor er forhastet. Det både Tjøtta og Søviks innbyggere vil, er å bevare Tjøtta og Søvik oppvekstsenter som to selvstendige enheter.
La oss nå først se på den økonomiske gevinsten av å få Tjøtta barnehage inn i Tjøtta skole!
Inger Hansen
By og Land, leder