Kommunen er på rask tur nedover. Innbyggerne er menn over 80 og kvinner over 65. Slike folk er hverken yrkesaktive eller trenger feriebolig.
Rapporten er signert av en god historieforteller som har lagt alle dårlige odds inn i regnearket og tegner brede nedadgående piler for fremtiden.
Men Dønnværinger, som jeg kjenner dem, er oppegående folk som tenker nytt og ser løsninger.
Så hva er problemene?
I møte med makt og myndighet får vi høre hvem som vet hvor skapet skal stå – og alltid har stått når noe er nytt eller galt. Det skyldes på Kommune, Fylket og regjering.
Politikere: Få ut fingeren og se dere om. Sjekk hva «vanlige folk» trenger og ønsker. Vær «vanlige folks» tjenere og hjelpere.
Fire punkter som bidrar til liv og tilflytting til Dønna:
1. Doble antall fergeavganger mens vi venter på brua.
Bosetting i dag krever kommunikasjon. Det betyr at folk kommer seg til og fra arbeid og bosted uten å måtte bruke mange timer. Arbeidsfolk i dag kan ikke takke ja til en jobb på betingelse av at man tilpasser start og slutt på arbeidsdagen etter ferga. Det kunne en for 50 år siden. Da var de fleste på Dønna knyttet til landbruk, og jobb og bosted var nær hverandre. I dag har Dønna 11 ferger tur og retur i døgnet til omverdenen. Arbeidspendling må kunne flyte alle veier. Først da fungerer samfunnet, og folk kan planlegge å bosette seg og eventuelt starte egen bedrift.
I Møre og Romsdal fylke har man forstått at ferge er en del av veien. Mellom to små bygder delt med en liten fjord, går det 40 turer frem og tilbake nesten hele døgnet. På den ene siden av fjorden finner vi en pizzafabrikk og i skogen på den andre en møbelfabrikk. Folk pendler frem og tilbake og bor i den kommunen de foretrekker i trygg visshet om at en kommer alltid i rett tid på jobb.
Ferge = en del av vegen!
Folk vil gjerne bygge og bo der de kan bestemme selv når og hvor de skal dra. Også på en perle som Dønna.
2. Ta vare på innbyggerne.
Vis interesse for potensielle tilflyttere og innbyggerne. Oppsøk dem, snakk med dem, spør hvilken hjelp de trenger for å komme i gang og hjelp dem til rette. Svar for all del på korrespondanse og spørsmål som kommer til kommunekontoret. Når folk føler at de blir sett og verdsatt, kan det bli både innflytting og nye jobber.
3. Unge mennesker skal etablere seg på et nytt sted, har viktige behov å løse.
Med en sentral barnehage blir det lang transportvei for de fleste småbarn og foreldre.
Det er lang vei for å levere barna. De må kanskje ha to biler dersom en skal på jobb en annen veg. Kan det kombineres med ferga og jobben?
Lag mindre barnehagegrupper flere steder. Kostnadene kan til og med bli lavere.
4. Sykehuset og fødeavdeling.
Tvil og spekulasjon om plassering av fødeavdelingen skaper redsel og utsikkerhet. Ikke forvent at unge kvinner ønsker å bosette seg der det sikreste utfallet på fødsel er en lang reise i bil på hullete veger. Bare kvinner som har født vet hva dette innebærer av smerte og uro. Det blir lett en skrekkopplevelse. Myndighetenes svar er å reise fra familie og kjæreste de siste 14 dagene. Det er da familien trengs mest! Det er svært sjeldent at en baby kommer den dagen legen har bestemt.
Vissheten om disse fakta er nok til å kansellere flytteplaner.
Og så det alle er veldig opptatte av: Sikre at sykehuset med alle funksjoner er på plass i Sandnessjøen før Rana-lobbyen kupper dette.
Det skal være fødeavdeling i Sandnessjøen.
Inger