Som kjent må Rana stille med 150 millioner kroner fra det private næringsliv, pluss at 450 millioner fra Rana kommune.
Dette må være på plass før utbyggingen starter.
Bidrag
Når det gjelder det private næringslivets bidrag har det versert forskjellige summer som har vært innsamlet.
Først gikk Henrik Johansen (PLU) ut med at 150 millioner var allerede innsamlet og klart. Her påpekes det at det var lenge før SN og Sparebanken Helgeland kom med sine 30 millioner.
I det siste har flere summer versert fra 75 millioner til 100 millioner. Hvis alle summene som har vært offentliggjort tidligere har vært riktige, skulle summen vært langt over 200 millioner.
I og med at givernavn og sum blir holdt hemmelig fra nå av er det umulig å følge med på hva som er fakta i saken. Det at det nå blir holdt hemmelig hvem som donerer penger, tyder vel på at Banken har fått store problemer med sitt bidrag.
Uaktuelt
Jeg fikk personlig bekreftet ved henvendelse til Helgeland Kraft at de har svart PLU at økonomisk bidrag var uaktuelt.
Det at de (PLU) og Rana Kommune nå krever at det skal tas inn på nytt i førstkommende styremøte, sier litt om intensiteten på tiggingen.
Det er altså bestemt foreløpig at denne flyplassen skal betales av skattepengene, renter og salær til Sparebanken Nord-Norge og SN Helgeland.
Flyplassprosjektet er unikt i sitt slag når det gjelder pengeinnsamling.
Det at private personer skal tvinges til å bidra økonomisk for å bygge en flyplass til Ranværingene er nytt.
Gjennom bank, fisk, lokale butikker som må hente inn bidraget fra salg til private og nå altså muligens gjennom strømregninga.
Nå skal kanskje den allerede altfor dyre strømregninga også belastes med bidrag til flyplassen på toppen.
Inhabilitet
Jeg har stor tiltro til at HK sitt styre ikke vil utsette sine kunder for den ekstra utgiften. I så fall tror jeg mange kunder vil forlate dem til fordel for andre strømleverandører.
I og med at Rana kommune er stor aksjonær i HK kan det jo undres på inhabiliteten i å tvinge på plass en agenda på et styremøte.
Dette spesielt etter at HK har bekreftet overfor sine kunder at de ikke støtter prosjektet.
Det skulle heller ikke forbause meg om det er noe lurerier med Rana kommunes bidrag på 450 millioner.
De har forsøkt tidligere med å få trekke fra alle utgifter de har hatt i 13 år. Disse utgiftene er blant annet brukt på utredninger og betaling av mange millioner for å lage et fiktivt anbud som holdt liv i prosjektet.
Dette fikk de blankt nei på i Stortinget.
Tryllestaven
Men når professorene i tallsjonglering på Mo svinger tryllestaven over pengebingen, skal det bli interessant å se hva som skjuler seg i hatten.
Nå er altså fylkeshovedstaden flyplass blitt utsatt i første omgang et år. Dette er en flyplass som må ansees å være mye viktigere for folk i Nordland en Hauan.
Men jeg har stor tro på at fornuften tilslutt slutt seirer og at styret i HK finner det uansvarlig å belaste kundene sine med ekstra utgifter.
Hvem blir prioritert?
Sitat fra hjemmesiden til Helgeland Kraft:
Frivillige tiltak for barn og unge og da spesielt innen idrett, kultur og friluftsliv. Søkerne må være lokalisert i våre eierkommuner, og tiltak som over tid kommer mange til gode prioriteres. Det gjøres også en utskiftning av mottakere fra år til år, slik at vi når ut til så mange som mulig i løpet av en periode.
Hva støtter vi ikke?
Politiske partier og religiøse grupperinger. Vi gir heller ikke støtte til det som vi oppfatter er et offentlig ansvar. Sitat slutt.
Jeg går ut fra at disse retningslinjene også gjelder flyplassen på Mo.
Flyplassen må defineres som et ansvar for det offentlige og dermed ikke innenfor Helgelandskrafts sponsor/giver program.
Trond Christiansen