Gjennom media har vi blitt gjort kjent med at enkelte lokalpolitikere på Helgeland stiller spørsmål ved lovligheten til gaveutdelingen SpareBank 1 Helgeland har gjennomført i forbindelse med ny storflyplass på Mo.
Vi har full forståelse for at saken om ny flyplass vekker stort engasjement i bankens nærområde. Samtidig finner vi det riktig å komme med enkelte oppklarende vurderinger i sakens anledning.
Tradisjon
Den norske sparebanksektoren har lang tradisjon for å dele ut store deler av sitt overskudd til gode formål i eget nærmiljø. De samlede gaveutdelingene til allmennyttige formål vil i 2022 beløpe seg til et sted mellom 2-2,5 milliarder kroner, og gjør sparebankene til en av Norges største private bidragsytere til idrett, kultur og frivillighet.
Sparebankenes tradisjon om å bidra til positiv utvikling i samfunnet banken er en del av, representerer i realiteten en form for samfunnsansvar som man i mange andre sammenhenger etterlyser av privat sektor. Som regel blir også gave-
utdelingene fra sektoren møtt med stor takknemlighet – enten det er snakk om noen tusenlapper til den lokale speidergruppen, eller større utdelinger til andre formål som bidrar til samfunnsnytte.
Omstridt
Vi har imidlertid også forståelse for at enkelte av gaveutdelingene kan fremstå som mer omstridte enn andre. Som en konsekvens av dette, har man både fra myndighetene og foreningens side vært opptatt av å avklare hvilke rammer som skal ligge til grunn for hvordan sparebankene kan operere når det gjelder egen. Finanstilsynet har kommet sparebanksektoren i møte gjennom en lengre utredning om dette temaet for noen år tilbake.
Gjennom utredningen slår tilsynet blant annet fast følgende:
Sparebankene har relativt stort skjønn når det gjelder gaveutdelinger til allmennyttige formål. Det er samtidig tydeliggjort at formålene ikke kan være for snevre og at utdelingene må komme mange til gode. Det er også lagt vekt på at gaveutdelingene ikke skal motsvares av krav eller forventninger om gjenytelser.
Ligger innenfor
Finanstilsynet har gjennom sin utredning også presisert at næringsvirksomhet eller næringsutvikling kan ligge innenfor begrepet «allmennyttige formål».
Konkret skriver tilsynet følgende i sin utredning: «Støtte til næringsrettede formål som tar sikte på utvikling av næringslivet bør kunne inkludere tiltak (…) som er grunnleggende og legger basis for etablering og videreutvikling av næringsvirksomhet». Slik vi har forstått begrunnelsen for å en ny storflyplass, så handler dette i stor grad om å legge til rette for ytterligere næringsutvikling i regionen. Med bakgrunn i dette, er vår vurdering at gaveutdelingen til en ny flyplass fra en sparebank ikke strider mot gjeldende rett eller føringer fra Finanstilsynet.
Til støtte for vår vurdering i forrige avsnitt, finner vi også Finanstilsynets konklusjon om at det allmennyttige vurderes til å være sterkt fremtredende ved støtte til prosjekter som i utgangspunktet er et offentlig ansvar, men hvor tiltak som kan påvise samfunnsmessig nytte med å gjennomføre eller fremskynde prosjektet, gjør seg gjeldende. Det blir vist til infrastrukturprosjekt som et konkret eksempel på dette fra tilsynets side.
Handlingsrom
Fra vår side har vi ingen synspunkter på hvorvidt det er riktig å bygge en ny flyplass på Helgeland eller ikke. Her vet vi at meningene er mange og delte. Samtidig er vi opptatt av at lokalpolitikerne i Sandnessjøen ikke skal være i villrede om hvilket handlingsrom sparebanksektoren har på allmennytteområdet.
Vi håper vår oppklaring bidrar til at diskusjonen om denne saken lander trygt, og ikke tar ytterligere av.
Iman Winkelman
Direktør for Sparebankforeningen