• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Helgelands Blad

PÅ KYSTEN SIDEN 1904

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Koronaviruset
    • Kultur
    • Sport
    • Næringsliv
    • Samferdsel
    • Sykehus
    • Kommuner
    • Havbruk
    • Offshore
    • Reportasje
    • Politi
    • Mat
    • VALG 2019
    • Trænafestivalen
    • Havnafestivalen
    • Opplevelser 2021
  • Meninger
    • Leserbrev
    • Leder
  • Helgeland
    • Flo og fjære
    • Radio Helgeland
    • Er flyet i rute?
    • Sjekk skiløypa
    • Skipstrafikken
    • Flightradar24.com
  • Folk
    • Minner
    • Gratulasjoner
  • Bildeserier
  • Video
  • Søk i arkiv (fra 2001)
  • Følg oss
    • Twitter
    • Facebook
  • HavPuls
  • Brønnøysunds Avis
  • Kontakt oss
    • Send debattinnlegg
    • Tips oss
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Kjøp enkeltutgaver
  • Kundesenter
  • Hjelp
  • Personvernerklæring
  • Abonnementsvilkår
  • Annonser
  • Ansatte
Leserbrev
3 minutter lesetid

Fergene må bli bedre

Foto: Kari-Ann Dragland Stangen
Oskar Elias Røe Edvinsen
Publisert: 24 januar, 2022 21:12
Oppdatert: 24 januar, 2022 21:12

Norge er et langstrakt land. Øyer og fjorder utgjør en kystlinje på sirka 102.000 km, som ifølge Store Norske leksikon (snl.no) gjør Norge til det landet med nest lengst kystlinje i verden. Det er da logisk at vi er avhengig av ferger, men disse har i det siste vist seg å være svært upålitelige. Noe mange har reagert på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eksport og transport

For det første, er det mange bedrifter som er avhengig av ferger blant annet for eksport av varer. Det er derfor veldig viktig for bedrifter at varene kommer til rette til rett tid. Hvis leveranser er ofte forsinket, vil det hemme bedrifter over lang tid, og det vil til slutt gå utover hele Norge.

For det andre, går dårlige fergetilbud utover de som trenger det mest. Noen folk er avhengig av ferger for å komme seg til skole, jobb osv. Dårlige fergetilbud vil rett og slett gå utover dem. Blant annet er jeg selv avhengig av ferger for å komme meg til skolen til rett tid. Det er flere ganger jeg ikke har kommet meg over med ferga fordi den har blitt kansellert på grunn av dårlig vær, men også tekniske problemer, eller mannskapsmangel. Dette bidrar til at jeg mister verdifull læring.

Lokalsamfunn

For det tredje, ødelegger dårlig fergetilbud for lokalsamfunnene. Fergetilbudet varierer fra sted til sted, og lokalsamfunn der ferger er en nødvendighet lider mest. Ingen liker upålitelige ferger. Flere folk kommer til å flytte fra disse lokalsamfunnene, og de vil derfor bli mer øde.

Det er flere gode argumenter for hvorfor fergetilbudene må forbedres. Bedre fergetilbud har alle glede av, uansett om man er avhengig av dem eller ikke. Været kan man ikke kontrollere, men et bedre fergetilbud vil sikre at fergene blir mer pålitelig. Gode ferger er derfor en nødvendighet for Norge, og burde prioriteres enda mer.

Oskar Elias Røe Edvinsen

Litteraturliste:

¤ Thuesen, N, Thorsnæs, G og Røvik, S (Nettside) Fakta om Norge (2022) Hentet fra: Norge – Store norske leksikon (snl.no)

¤ Highnorthnews, (Nyhetsartikkel), Dårlige ferger ødelegger for oppdrettsnæringen (2015)

Adresse
Postboks 174
8801 Sandnessjøen

Redaktør
Morten Hofstad

  • Personvernpolicy / Informasjonskapsler
  • Redaktørplakaten
  • Vær Varsom-plakaten
  • PFU

hblad.no lagres regelmessig av Nasjonalbiblioteket. Nettsiden vil bli gjort tilgjengelig som kildemateriale for forskning og dokumentasjon

Helgelands Blad © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no

Personvern og cookies

Helgelands Blad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Les mer