At det ikke skal være fungerende mottaksanlegg for hvitfisk ytterst på Helgelandskysten, der skreien bokstavelig talt svømmer forbi, har vært vanskelig å forestille seg.
Uten mottak, ingen lokal fiskeflåte.
Men det var like fullt situasjonen da Træna Seafood måtte gi opp akkurat da høysesongen skulle starte på etterjulsvinteren.
Å drive fiskeindustri, spesielt basert på sesongfiskeriene, har vært en svært krevende øvelse, ikke bare på Helgeland.
Det handler om hvordan norsk fiskeripolitikk har vært drevet, der fiskerne har hatt stor makt over hvilke priser industrien må betale for råstoffet. Industrien er derimot mer prisgitt de prisene de kan få for de ferdige produktene ute hos sine handelspartnere. Ikke sjelden har dette ført til sterk skjevfordeling av verdiskapingen.
Mens flåten kan håve inn fete fortjenestemarginer, har industrien på land – som tross alt har stor potensial for jobbskaping – måttet leve fra hånd til munn, eller gi opp.
Akkurat denne utfordringen svarer nyetableringen i Træna litt på gjennom å hente inn yrkesaktive fiskere på eiersiden.
Et samlet bidrag på rundt to millioner til den nye kapitalen i mottaksbedriften som er under etablering, er vesentlig. Det er interessant at fiskere ser seg tjent med å ha ei hånd på rattet, og tar egen økonomisk risiko, for at regionens mottaksapparat skal fungere.
Det er dermed også grunn til å tro at flåten vier industrileddet oppmerksomhet når det kommer til oppgjør på kaikanten.
Det må jo være i en samlet næringsinteresse av at mottak og foredling fungerer, nærmest mulig heimehavna.
Et annet lovende aspekt med bedriftsdannelsen som nå er på gang er at tunge industriaktører også er med, som Pelagia, og Røst Sjømat.
Når fisken har kommet på land, skal den ikke bare behandles, den skal også selges og kanskje eksporteres til andre land. Når både leverandører av råstoffet, og selgere av ferdigvare er med på eiersiden i et felles løft, ser vi med forventning fram til hvordan dette vil fungere.
Det er i hvert fall gode strategiske tanker som er tenkt, og satt ut i livet, av erfarne folk med innsikt i bransjen.