Spør man folk ‘på gata’ og leser i media, så virker det som om byggingen av det omstridte flyplass-prosjektet i Rana har startet.
En serie med pressemeldinger, med Avinor som avsender, bidrar til inntrykket av at gravemaskinene allerede går der oppe i lia.
Men sånn er det ikke.
Ryktene går, men så langt vil verken Avinor eller Samferdselsdepartementet svare på våre spørsmål om hva flyplass-prosjektet faktisk kommer til å koste.
Stortinget har satt en ramme på 3,3 milliarder, inkludert lokale bidrag. Eventuelle overskytende kostnader har politikerne overlatt til Avinor å betale.
Det er nettopp ‘overskytende kostnader’ som kan vise seg å bli det springende punkt i fortsettelsen.
Vi vet at et nokså sammenlignbart flyplassprosjekt – i Hammerfest – ble vurdert av Avinor, for to år siden, til å koste 5,37 milliarder kroner.
Studien omfattet en ny flyplass på 2.000 meter, på en jomfruelig fjelltomt, uten etablert infrastruktur, med tilsvarende trafikkgrunnlag som Rana. Spørsmålet er da hvorfor Hauan-prosjektet skal bli noe særlig billigere, to år senere?
Anbud på prosjektet ble levert til en frist i midten av januar. Og fristen for å opprettholde tilbud utløp visstnok ved det siste månedsskiftet. Men prisene ser ut til å være en tungt bevoktet hemmelighet, sikkert av gode (og lovlige) grunner. Når det til stadighet sendes ut optimistiske pressemeldinger begynner dette å bære preg av klassisk Rana-utpressing mot bevilgende myndigheter; ‘vi er i gang, det er for sent å stoppe nå’.
Oslo Economics anbefalte i en studie for Avinor, så sent som februar i fjor, å skrinlegge prosjektet ut fra hensynet til manglende samfunnsnytte. Analysen bygget på en investeringskostnad på 2,3 milliarder kroner.
Dette regnestykket blir stadig verre jo høyere prislappen for prosjektet blir.
Henrik Johansen klarte å få daværende statsminister Erna Solberg ‘på kroken’ ved å tilby nøkkelferdig prosjekt til 1,7 milliarder kroner.
Statens egne utredere gjennomskuet straks den pinlige bløffen og doblet prisen til 3,3 milliarder.
Spørsmålet nå er hva som skjer hvis 3,3 milliarder også må bortimot dobles. Denne regningen havner uansett hos politikerne.
Vi skriver disse linjer for å minne om fjellregelen ‘det er ingen skam å snu’ i et prosjekt Avinor-ledelsen selv i mange år har advart mot i både formelle og uformelle fora.
«Dette er ingen god løsning for regionen», som en sentral aktør en gang sa i en orientering til Helgelands Blad.