Alle kommunene på Helgeland var representert i møte med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet, før helga.
Tema var flyruter, og regionen ser ut til å være samstemt om at det er på tide å gjøre noe med det lave antall daglige avganger. At flyene har gått sjeldnere under pandemien, skjønner alle.
Men når passasjertallene igjen har begynt å nærme seg normalåret 2019, så er det på tide å gjøre noe med kapasiteten.
Eksempel nordgående: Vil man reise nordover fra Stokka, så går flyene 09.25 og 22.30. Det er 13 timer mellom de to avgangene. Får man ikke billett på morgenflyet, kan man faktisk kjøre til Tromsø – med privatbil – på den tida det tar å vente på kveldsflyet.
Eksempel sørgående: Første sørgående fly går fra Stokka 06.45. Neste sørgående går 16.30. På de nær ti timene mellom de to avgangene kan man kjøre fra Sandnessjøen til Elverum med privatbil.
Eksemplene viser to ting; verdien av god frekvens i flytilbudet, og viser også at fly blir stadig mindre relevant for dem som er avhengig av å reise mye. Selve poenget med flyreiser er å forflytte seg effektivt. Eksemplene viser også hvor fantastisk bra det kan være å ha flytilbudet nært bostedet – hvis flyene går ofte nok.
Regjeringen Erna Solberg fikk lov til å halvere frekvensen på kortbaneflyplassene ved innføringen av anbudsperioden på fem år, som utløper 1. april i år. Færre avganger skulle kompenseres med flere direkteruter slik at flere seter ble ledige. 1. april starter en ny anbudsperiode, denne gang bare med to års varighet.
Den nye regjeringen hadde store ambisjoner for bedre flytilbud i sin tiltredelse, men beklaget seg overfor ordførerne fra Helgeland at det ikke var mulig å endre allerede utlyst anbud da de overtok i fjor høst.
I stedet fikk ordførerne opplyst at det skal være med en klausul i ny kontrakt (fra 1. april) om justering av både makspris på billetter, og justering av frekvens – underveis i kontraktsperioden. Det er jo noe.
I flyplass-diskusjonen på Helgeland har det viktige hensynet til frekvens kommet i bakgrunnen – det handler om hvor ofte flyene går.
Flytilbudet blir nemlig ikke automatisk bedre, for dem som reiser mye, om flyene blir større – hvis flyene går for sjelden.