Kultur-entreprenøren Arvid Martinsen – musiker, dirigent, arrangør, og uslitelig entusiast, forsøkte før jul å reise en debatt om hvordan avisene, spesielt på Helgeland, dekker det lokale kulturlivet.
Utgangspunktet var prosjektet «Mil etter mil på Helgeland», sangene til Jahn Teigen, med blant andre Anita Skorgan og Hemnes Janitsjar.
Martinsen opplevde at turneen på Helgeland ble stemoderlig behandlet i enkelte aviser, og at dette har blitt et mønster når lokale aktører prøver å få til noe.
«De fleste avisene på Helgeland har lave prioriteringer og lite forutsigbarhet for forhåndsomtaler og konsertanmeldelser både for lokale, turnerende artister, korps og band. I tillegg er kultursjefer i de fleste kommuner et nærmest et glemt begrep. Dette gjør meg svært urolig på kulturens vegne og med det mener jeg selvfølgelig det utvidete kulturbegrep. Ikke bare musikk. Dette ønsker jeg gjerne en debatt rundt…», skrev Arvid Martinsen i et avisinnlegg.
Vi nøler ikke med å nevne at Helgelands Blad dekket den utsolgte konserten i Kulturbadet med hele forsiden og to sider reportasje på innsiden, noe vi betrakter som en nær selvfølge.
Men et par redaktører fra Amedia-aviser, begge med utgiveradresse nord for Korgfjellet, svarte på utfordringen at kultur dekkes ut fra «vanlige nyhetskriterier».
Hva det betyr må vi oppfatte som at avisene dekker kultur med samme iver som de løper etter brannbiler og aldri nøler med å fylle sine publikasjoner med «mann urinerte på offentlig sted». Men en redaktør skrev rett ut at «konsertomtaler er de sakene som leses av færrest mennesker. Sånn er det bare, og det må vi rett og slett forholde oss til».
Dette minner om seminar-språk som disse avis-konsernene til stadighet programmerer sine lydige løpegutter (og -jenter) med.
Våre lesere skal vite at i Helgelands Blad ser vi på dekning av kulturlivet som noe av det viktigste vi bruker ressurser på. Årsaken er at vi ønsker å være tilstede der våre lesere er, ikke bare når det er utsolgt i Kulturbadet. Vi bruker gjerne ressurser på et foredrag som er lite besøkt, fordi vi vet at interessen for å lese om det interessante foredraget er større enn det billettsalget skulle tilsi.
Argumentet om lav leserinteresse stemmer ikke med våre «tall».
Aller viktigst; det lokale kulturlivet er et «lim» i lokalmiljøet. De felles kulturopplevelsene er klangbunnen og referanserammene for historie, liv og virke, i regionen vi dekker. Intet mindre. Legg så til at lokal kultur er eksklusiv vare, noe andre medier kun svært sjelden skriver om.
Da blir prioriteringen enkel.