Regjeringen roter seg inn i et villnis av problemstillinger ved å sette en grense på 100.000 reisende for hvilke ferjesamband – på fylkesveiene – som skal bli gratis, og ikke.
Et oppsiktsvekkende dårlig planlagt media-stunt fra hardt prøvede Senterpartiet mandag, skulle brukes til å markedsføre lekkasjen om priskutt på ferjer, som åpenbart kommer i forslaget til revidert nasjonalbudsjett, torsdag.
Departementet har ikke sørget for å presentere detaljene i opplegget for lokale partifolk, som ble sendt ut for å bli fotografert i lokalmedia.
Ordførere og Sp-folk visste ikke engang om grensen på 100.000 i årlig trafikk gjelder for antall biler, eller for antall passasjerer.
Ved nærmere undersøkelse kunne heller ikke departementet svare på dette avgjørende viktige spørsmålet. Årsaken kan naturligvis være elendig forarbeid i regjeringsapparatet.
Torsdag får vi forhåpentligvis svaret.
Et sentralt spørsmål som må avklares er hensynet til mellomsteder på samband som til nå ser ut til å ikke bli gratis.
Skal reisende på små anløpssteder som Austbø, Brasøy, og Løkta, måtte betale fortsatt?
Og hvilke tall skal gjelde for gratis/ikke gratis?
I Herøy påstår man at sambandet Stokkvågen-Lovund har større trafikk enn 100.000 personbilenheter, men likevel listes opp som et samband som skal bli gratis.
I så fall kommer problemstillingen at to store lakseslakterier, hos Mowi på Herøy og Nova Sea i Lovund, får vesentlig forskjellig vilkår for trailertrafikken til og fra, i så fall millionbeløp i konkurransevridning.
Og så er det forholdet til trafikken med hurtigbåt.
Billett på hurtigbåt er nå så dyrt at fly i visse tilfeller konkurrerer godt med båtreise til for eksempel Bodø fra Helgeland. På enkelte strekninger på Helgeland går det dessuten både ferje og hurtigbåt mellom samme anløpssteder.
Dermed oppstår konkurransevridning mellom ferje og hurtigbåt når den ene reisemåten blir gratis.
Senterpartiet svarer at nevnte svakheter i opplegget skal utjevnes «etter hvert».
Det er ikke noe godt svar.
Problemene oppstår straks, og må derfor håndteres tilsvarende raskt. Slik vi ser det er det sikreste – og enkleste – å gjøre alle fylkesveiferjene gratis, med en gang.
Prisene på hurtigbåt må heller tas ned litt etter hvert, siden vi må akseptere at dette er grep som koster statskassen.