Samferdselsministeren står ved innholdet i et brev fra embedsverket i departementet, som lover å dekke alt over 600 millioner for ny flyplass i Rana.
I et brev fra embedsverket i Samferdselsdepartementet, som NRK siterte fra fredag, slår departementet fast at det lokale bidraget skal være 600 millioner kroner, hvorav 450 millioner fra Rana kommune, resten fra andre private bidragsytere.
«Bygginga av den nye lufthamna vil ikkje ta til før det ligg føre ei forpliktande avtale om det lokale bidraget», konkluderer brevet.
Rana Blad skrev fredag at forpliktende bidrag på til sammen 20 millioner fra private bidragsytere allerede ligger på bordet.
Staten tar regningen
Hva flyplassprosjektet faktisk kommer til å koste, er i øyeblikket høyst uklart.
Regjeringen har så langt lovet et bidrag på 1,8 milliarder kroner. Men departementets egne ferske utredninger mener det er 85 prosent sannsynlig at sluttsummen vil ligge i området 3,3 milliarder kroner.
I brevet skriver departementet at alt over det lokale bidraget på 600 millioner vil bli dekket av staten:
«Samferdselsdepartementet vil foreslå ei styrings- og kostnadsramme som er tilstrekkeleg. Det lokale bidraget er låst til 600 mill. kr. Dei lokale bidragsytarane vil derfor ikkje bere noko av risikoen ved ein eventuell kostnadsauke i byggjeperioden».
– Er dette brevet klarert politisk, i tilfelle – hvordan?
– Jeg er ansvarlig for alt som skjer i departementet, både overfor Stortinget og utad overfor media og allmennhet. Dette følger av Grunnloven, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) til Helgelands Blad, og viser til kapittel 2.5.1 i Handbok for politisk ledelse.
– Vil departementet foreslå for Stortinget en lignende formulering – en form for åpen sjekk på en foreløpig ikke konkludert sluttsum, jamfør utredningen KS2 som anslår sluttsum til 3,3 milliarder kroner?
– Regjeringen vil legge fram et forslag for Stortinget i mai. Det er Stortinget som vedtar kostnadsrammer for store investeringsprosjekter på samferdselsområdet. Kostnadsrammene angir øvre grense for kostnaden prosjektet må gjennomføres innenfor, sier Hareide.
Overlater til Avinor
KS2-utredningen advarer i ganske klare ordelag mot at foreliggende anbudsprosess og representerer en overføring av risiko til oppdragsgiver.
– Hvilke vurderinger har departementet gjort av dette synspunktet i KS2-utredningen?
– Det er Avinor som er ansvarlig for utbyggingen og som må avgjøre spørsmålet om valget av kontrakt. Samferdselsdepartementet vil ikke legge føringer på Avinor i valget av kontrakt, sier Hareide.
Anbudsrunde
I Avinor har man ikke konkludert om hvorvidt tilbud fra entreprenøren PEAB fra i fjor skal ligge til grunn for videre arbeid med prosjektet.
– Vi har ikke endelig konkludert når det gjelder kontrakten, og en eventuell anbudsrunde avhenger av den beslutningen. Dette arbeidet pågår, og vi sikter oss inn på en beslutning innen juni, sier Gurli Høeg Ulverud, som er kommunikasjonssjef i Avinor.