Mandag åpner fylkestinget, og der stiller Odd Arnold Skogsholm spørsmål om hva fylkesrådet vil gjøre for å bedre regulariteten på samband på Helgeland.
Interpellasjon fra Odd Arnold Skogsholm, Arbeiderpartiet:
Verdiskapinga på kysten er viktig for landet vårt, og Nordland har mer enn en fjerdedel av Norges kyst samtidig som flere tusen mennesker bor på øyer uten fastlandsforbindelse her i fylket.
Ferger og hurtigbåter er livsnerven for både innbyggere og næringslivet på mange steder i Nordland, og vi har alltid hatt en forventning om at båtene går når de skal.
Nordland fylkeskommune har gjennom tiden gjort mye for å legge til rette for de gode samferdselsløsninger – også med kutt i overføringene – og vi har også nye fartøy på mange av våre strekninger.
Det er etablert et rutekart som skal fungere for alle lokalsamfunn og regioner i fylket. Dette
forutsetter imidlertid at båtene går.
64 meldinger
Gjennom vinteren har vi på Helgeland stadig oftere opplevd at båten ikke går når den skal, eller at den ikke går i det hele tatt. Mange abonnerer på SMS-varslinger for ruteavvik, og de opplever daglige endringsmeldinger av ulik art.
Ett eksempel: For rute 18-191 Helgelandspendelen ble det i perioden 8. februar-7. april sendt 64 endringsmeldinger til publikum. Det er mer enn 1 melding pr. dag, for ett samband. For andre strekninger, også for ferge, er situasjonen nær lik.
Det kommer daglig mange endringsmeldinger. Det skal noe til å få alt dette med seg slik at man befinner
seg ved avgangssted til riktig tid.
Kanselleringer og ruteendringer kan skyldes flere ting, som f.eks. værforhold, mannskapsmangel eller tekniske forhold.
· Mannskapsmangel er forhold som operatør har ansvar for.
· Tekniske forhold er også i stor grad knyttet til operatør.
Også der fylkeskommunen eier fartøyet er det operatørselskapet som har ansvaret forvedlikehold. Vær er imidlertid utenforliggende forhold som operatør ikke kan gjøre noe med.
Når været ikke tillater at båten kan gå skal denne ligge til kai. Det er selvsagt skipsfører på den respektive båt som skal og må avgjøre dette. Det er også avgjørelse som utelukkende skal ha et objektivt utgangspunkt, og ikke være
gjenstand for press verken fra fylkeskommunen eller selskapet som drifter ruten.
For våre innbyggere og næringsdrivende som er så avhengig av denne kommunikasjonen er det vanskelig når båten ikke går, og det er på mange steder langt mellom avgangene. Å ikke komme fram i rett tid eller å bli stående igjen på et annet anløpssted skaper store problemer. Stadige kanselleringer tar også bor nødvendig forutsigbarhet for folk og næringsliv langs kysten, og gjør det mindre attraktivt å bo særlig på øyene.
Frustrasjon
Mange av våre innbyggere viser forståelig nok sin frustrasjon både i aviser og på sosiale medier, der ikke bare fylkeskommunen, men også både selskap og mannskap får gjennomgå. Jeg forsvarer på ingen måte at noen henges ut for dette og jeg tar avstand fra personangrepene som framsettes.
Jeg har allikevel stor forståelse for at situasjonen oppleves frustrerende for publikum.
Jeg viser til at representanten Bjørnar Skjæran tok opp noen av de samme problemstillingene gjennom et muntlig spørsmål fra denne talerstolen i desember, altså for 4 måneder siden. Han viste også til at debatten går høyt og at det er i alles interesse at det ryddes opp.
Fylkeskommunen stiller krav til at operatør skal utføre så mye som mulig av anløpene, men kystbefolkningen opplever ikke å kunne stole fullt og helt på at båten går. Opplevelsen på kysten er at ruteturer kanselleres langt oftere enn før, og at det kanselleres på grunn av værforholdene uten at folk som bor langs ruta skjønner at det er mulig.
Situasjonen, slik den har vært mye av vinteren, kan ikke fortsette.
Spørsmål
Folk som har levd lenge på kysten og er vant med havet lurer nå på hva det er som foregår.
¤ Kan fylkesråden gi oss svar på dette?
¤ Gjelder situasjonen som oppleves nå på Helgeland for hele Nordlandskysten, for hele Norskekysten, eller er
det kun gjeldende for oss som bor på Helgeland?
¤ Er terskelen for å kansellere turer ulik mellom forskjellige samband?
¤ Er det forskjell mellom ulike fartøystyper, eler er det forskjell mellom operatørselskapene? Kan fylkesråden avklare dette?
En del kanselleringer skyldes dårlig vær, og det fortelles at operatør ser seg nødt til å kansellere anløp for å unngå forsinkelser. De vil i mange tilfeller kunne komme seg fram med lavere fart, men operatør ilegges gebyr ved mer enn 10 minutters forsinkelse.
¤ Er det mulig å lette på sanksjoner for forsinkelser begrunnet i dårlig vær slik at regulariteten bedres?
¤ Kan rutene gjøres litt romsligere over krevende havstykker slik at det blir mulig å holde rutetid også om farten må reduseres noe i dårlig vær?
¤ Har fylkesråden andre grep under planlegging for å avhjelpe på situasjonen og gjeninnføre normaltilstand?