SHMIL innfører adgangskontroll på gjenvinningsstasjonene i Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund fra 13. september.
Alle som skal levere husholdningsavfall vederlagsfritt på våre gjenvinningsstasjoner, må identifisere seg med en mobil-app eller et fysisk kundekort.
I Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund skjer registreringen i terminalen/bommen som er montert ved siden av vekta, mens på de øvrige gjenvinningsstasjonene skal registreringen skje av operatøren ved hjelp av et nettbrett, melder SHMIL.
– Alle som er SHMIL-abonnent og mottar faktura på husholdningsrenovasjon (også hytter) får tilgang til adgangsbevis. Bedrifter og de som ikke er SHMIL-abonnenter skal betale for avfallet sitt. På denne måten hindrer vi at husholdningene subsidierer næringslivet, heter det i meldingen.
Det sendes ut et informasjonsbrev i posten til alle som mottar renovasjonsgebyr fra SHMIL. Her får kundene informasjon om ordningen, og hvordan de laster ned app eller bestiller kort. På brevet er det i tillegg en QR-kode som kunden kan benytte som midlertidig adgangsbevis, frem til App eller kort er på plass. Denne må da scannes i bom eller på nettbrett ved ankomst.
¤ SHMIL henviser til selskapets hjemmeside for mer informasjon, bestillingsskjema for kundekort, og beskrivelse av hvordan man laster ned app.
Leieboere: De som leier bolig må kontakte huseier for å få tilgang til app eller kundekort.
Borettslag: Vi har vært i kontakt med boligbyggerlagene, og alle som bor i borettslag skal få tilsendt brev med kundekort fra styreleder i sitt borettslag.
Kommunale boliger: Etter avtale med kommunene får noen leieboere kort knyttet til sin bolig, mens andre blir henvist til å låne kort kos kommunen. Kommunen får tilsendt kort og sender ut brev til sine leietakere om dette.
Næringsliv: I Alstahaug, Brønnøy og Vefsn skal næringslivet benytte vekta som før. På de øvrige anleggene vil bedriftene få tildelt bedriftskort som fremvises betjening. Kortene scannes og vil da automatisk generere grunnlag for fakturering i regnskapsprogrammet. Det blir sendt ut bedriftskort til de bedriftene som har benyttet stasjonen hyppigst det siste året, mens bedrifter med mindre aktivitet får et informasjonsbrev, enten på mail eller pr post, der de kan bestille kort.