Ungdommer fra Fyret har brukt korona-året på å skape teater, i regi av DUS – Den Unge Scenen.
Ingrid Elise Wistnes Mørch (16), Ingrid Sofie Fagerli Jensen (16), Elise Berntsen-Bye (15), Jenny Bergine Bentzen (14), Hanna Elsbeth Müller (15), Leah Viktoria Edvardsen (16), Espen Ottesen (18) har siden september i fjor jobbet med å skape en teaterforestilling.
Søndag fikk de vise frem forestillingen for et faglig råd – to ganger.
«Rørsler»
– Vi har hatt en DUS-oppgave der vi skal lage en forestilling basert på åtte setninger, og bruker maks 200 ord. Den skal basere seg på rørsel, at vi skal røre oss og vise skuespillet med kroppen, forteller Ingri Elise Wistnes Mørch (16).
Hun er en av de sju ungdommene fra Fyret Teater- og Kulturverksted i Sandnessjøen som har vært med på å lage ei teaterforestilling, helt fra bunnen av. Og forestillingen har fått navnet «Rørsler».
DUS – Den Unge Scenen – er et nasjonalt prosjekt som skal være med på å heve nivået på ungdomsteater i Norge, og ble etablert i 2004. Hver runde av prosjektet varer i to år, og avsluttes vanligvis med en festival på Det Norske Teatret i Oslo, med regionale festivaler i mellom. I tillegg til skuespill, er det en manuskonkurranse, der ungdommer kan sende inn manus de har skrevet. Disse manusene blir brukt videre i de påfølgende rundene av prosjektet.
– Det er utrolig viktig, særlig nå under korona, at ungdom får en plass hvor de kan utfolde og uttrykke seg, at de blir sett og hørt, og blir tatt på alvor. Derfor var det ekstra viktig å få til denne forestillingen. Og for et resultat det blir – de har så mye fint og viktig å by på, og det må vi ta vare på. Nå mer enn noen gang, sier Fyret-regissør Ingrid Steinholt Mortensen.
Vitnemål og karakterpress
Fyret-ungdommene har jobbet med forestillingen siden september i fjor, sammen med Mortensen og sceneinstruktør Kari Renate Nilsen.
– I tillegg til de utdelte manusene er det noe som heter «divising»-oppgaver, der ungdommene skal jobbe frem ei forestilling selv. Vi hadde et møte i september der vi leste utdrag fra to manus og la frem denne «divising»-oppgaven, som ungdommene valgte å jobbe videre med, forteller Nilsen.
Ungdommene har hatt øvinger i Fyrets lokaler i Vågen fra januar av, og de siste par dagene flyttet de til dans- og dramarommet på Kulturbadet, hvor forestillingen også ble vist frem for et faglig råd.
I «Rørsler» tar ungdommene for seg et evig aktuelt tema for aldersgruppen, nemlig karakterer og vitnemål. Forestillingen starter med at alle skuespillerne har fått utdelt vitnemål, og handler videre om hvordan de ulike ungdommene håndterer det.
– Det har et budskap i seg, selv om man kanskje ikke ser det først, sier Mørch.
– Det handler om ungdommer som har ulike problemer, der hver av oss har en egen scene der vi utvikler oss på et vis. Med utgangspunkt i de setningene som vi har fått utdelt, legger Espen Ottesen (18) til.
Faglige råd
Ungdommene selv har ikke deltatt i DUS før, men både Fyret og regissørene har vært med på prosjektet før.
– Ingrid har spilt i DUS, og dette er min femte DUS-forestilling. Men ellers er det bare nye. Det er egentlig litt trist, for det ble veldig annerledes i år. Normalt ville vi vært på Mo helga før påske for å møte de andre deltakerne, men i år ble det digitalt, forteller regissør Nilsen.
Smittevernsrestriksjoner har gjort at arrangørene har måttet tenke annerledes, og denne runden får hver teatergruppe besøk av et faglig råd i stedet for å reise på festivaler. Det faglige rådet for DUS i Nordland består blant annet av teaterinstruktør og festivalsjef for DUS Nordland, Kristin Jørgensen, Birgitte Strid (teatersjef, Nordland Teater) og Preben Faye-Schjøll (teatersjef, Figurteateret).
– Vi håper jo at vi kan få vist forestillingen for venner og familie på et tidspunkt, med et ordentlig publikum i løpet av mai. Men for øyeblikket er det dessverre litt uklart hvordan det kommer til å bli, sier regissør Mortensen.
– De ser også på mulighetene for en sommerskole eller noe slikt, som et lite plaster på såret, legger Nilsen til.
Første gang
Deltakerne i DUS fra Fyret kommer fra Alstahaug, Dønna og Løkta, så det har ikke vært bare enkelt å skulle øve det siste året.
– Jeg er jo fra Vega også, så vi øyværingene ble litt skviset ut på grunn av covid. Så det har vært utfordrende, men på tross av det har vi fått til noe jeg synes vi kan være veldig stolte av, sier Nilsen.
– Vi har jo aldri vært med på festivalen før, så vi vet jo ikke hvordan det har vært før. Dette blir den måten vi blir kjent med DUS på, sier Leah Victoria Edvardsen (16).
– Jeg har hørt litt fra folk som har vært med på DUS før, og alt det sosiale som skjer rundt det. Det er jo litt trist at vi går glipp av det. Men jeg er glad for at vi i hvert fall får vist forestillingen på en eller annen måte, legger Mørch til.
– Vi får jo også vært sosiale sammen med hverandre her, da, sier Edvardsen.
Det å være med på DUS er noe som barna og ungdommene som er med på Fyret ser frem til.
– Det er en veldig fin anledning for Fyret-ungene å bli tatt på alvor, sier Mortensen.
Flere av de yngre deltakerne kan også være med i neste runde om de vil det, siden DUS er for ungdom i alderen 13 til 19 år.
Kreativ ungdom
Grunnen til at Fyret-ungdommene ønsket å lage sin egen forestilling fremfor å spille ut fra et ferdig manus, er rett og slett at de liker å skape ting selv.
– Vi er glade i å være kreative og lage ting selv. Sånn seks år siden lagde vi en egen forestilling som het «Frank Møller», eller noe sånt, forteller Ottesen.
– Det var basert på en koffert som Tor Helge Allern hadde med seg. Det ble også litt hulter til bulter, men det er Fyret-style, sier Mørch.
– Det er jo det som er litt artig, at fantasien er litt hulter til bulter. Når man får vært litt kreativ og tenke utenfor boksen, blir det et helt annet resultat, sier regissør Mortensen.
Når Helgelands Blad møter teatergjengen, er det dagen før «Rørsler» endelig skal vises frem for det faglige rådet. Stemningen er mer preget av spenning enn nervøsitet.
– Jeg er veldig stolt av denne gruppa som har tatt dette på strak arm. Både det å skulle lage noe fra bunnen av, og det å skulle leve gjennom denne usikre tida, sier regissør Mortensen.
Gode tilbakemeldinger
– Det gikk rett og slett over all forventning, det gikk virkelig bra, sier regissør Mortensen dagen etter visningen.
Hun forteller at ungdommene fikk veldig gode tilbakemeldinger fra det faglige rådet, blant annet på at de hadde laget en utrolig fin forestilling og at det virket som om at de hadde jobbet sammen i flere år.
– De likte veldig godt at de fokuserte på det fysiske. Vi skulle jo bruke maks 200 ord, men vi endte opp med å kanskje bruke 20, sier hun.
Mortensen er selv nyutdannet fra Jacques Lecoq-skolen i Frankrike, som er en fysisk teaterskole.
– Det var gøy å få bruke denne kompetansen og se hvordan ungdommene utviklet forestillingen i en metode som var ny for dem. Det tror jeg har vært givende for både dem og meg.
Lettet og fornøyd
Selv om det var gode tilbakemeldinger å få, måtte ungdommene på scenen og fremføre forestillingen enda en gang etter at de var ferdige. «Rørsler» skulle nemlig streames, men på grunn av manglende dekning på visningsrommet ble ikke det gjort under første fremføring.
– Det var litt gøy, for det var en fra det faglige rådet som ropte «En gang til! En gang til!» da de var ferdige. Også måtte de jo gjøre det en gang til. Men det gjorde ungdommene med samme energi som første gang, sier regissøren.
Forestillingen ble vist på dans- og dramasalen på Kulturbadet, noe Mortensen mener passet ypperlig.
– Det er en forestilling som passer til en mindre scene, fordi detaljene betyr så mye. Så det var bare fint at vi fikk sittet nærme scenen. Både det faglige rådet og vi andre var veldig imponerte over ungdommene. Nå er jeg lettet og glad for at det gikk så bra som det gjorde, sier hun.