Han er sjef på KS «Norge», og liker spesielt å oppsøke smale og grunne farvann på Helgeland.
Helgelands Blad har fått en rekke henvendelser om seilingsrutene kongeskipet valgte under cruiset på Helgeland i helga, spesielt i Rødøy, Dønna og Herøy. Noen har lurt på om det sto los om bord, eller andre lokalkjente, siden skipet seilte i farvann godt utenfor de mest trafikkerte ledene.
– Kongeskipet og Sjøforsvaret er generelt unntatt losplikt. Men det kan hende at de ber om los hvis de skal gå utenfor farled. Det er noe de styrer selv.
Det forteller losoldermann i Kystverket, Kjell Djupvik.
– De har gode navigatører om bord, så det pleier å gå bra, sier Djupvik.
Godt kjent
Skipssjefen på KS «Norge» heter Geir Vidar Thorkildsen.
– Det er hyggelig at folk følger med på oss, sier Thorkildsen til Helgelands Blad.
Thorkildsen har vært sjef på KS «Norge» siden 2015, etter at han kom om bord første gang som nestkommanderende i 2013.
Da vi snakket med ham, tirsdag ettermiddag, var et besøk med overnatting for anker ved Leka i Trøndelag over. Kongeskipet hadde passert Rørvik og var på vei sørover ut på havstrekningen Folla, med planlagt ankomst i Trondheim, onsdag klokka 0900.
Thorkildsen gjenopplevde i helga seilinger han gjorde på motortorpedobåt (MTB) som offiser i Sjøforsvaret. Kongeskipet går dessuten på rekognoseringsturer når det ikke er gjester om bord.
– Det er ikke så ofte vi har så god tid som vi hadde på Helgeland denne gangen. Det gjelder ikke alltid å komme hurtigst mulig fra A til B, men å finne flotte farvann å seile i. Disse værene ute på Helgelandskysten er så fantastisk flotte, sier kongens skipssjef.
Folk fulgte med
På helgas cruise, som startet i Bodø fredag kveld, la folk spesielt merke til seilingene gjennom smale og grunne farvann i skjærgården vest av Rødøya, og søndagens tur inn fra Lovund – gjennom Åsvær i Dønna og Sandvær i Herøy.
– I Rødøy er jeg veldig godt kjent, og har seilt der veldig mange ganger, forteller Thorkildsen.
Han sier turen gjennom Åsvær fulgte den etablerte seilingsleden. En tur gjennom Sandvær krever spesiell omtanke for at båten er 80 meter lang, og må klare svingene.
– I forhold med vind som kan gi avdrift, vil vi ikke velge så trange passasjer. Vi hadde planer om å gå gjennom Skålvær også, før vi gikk til Alstahaug, men det ble mørkt, sier Thorkildsen.
Forberedelser
Kongeskipet har ingen spesielle hjelpemidler for navigasjon på brua, ut over det som er vanlig i moderne skipsfart i dag.
– Men vi forbereder oss godt. Det handler om å ta hensyn til tidevann, strømforhold og vind.
Skipssjefen er i det hele opptatt av å tone ned vanskelighetsgraden ved helgas seiling, og heller framheve at flere burde få oppleve skjærgården på Helgeland – utenfor de brede seilingsledene.
– Helgeland viste seg fra sin aller beste side i helga, sier Geir Vidar Thorkildsen til Helgelands Blad.
Dette er KS «Norge»
¤ Lengde: 80,2 meter
¤ Bredde: 11,6 meter
¤ Dybde: 4,7 meter
¤ Bruttotonnasje: 1.628 tonn
¤ Maksimumsfart: 16 knop
¤ Marsjfart: 14 knop
¤ Rekkevidde: 6.500 nautiske mil
¤ Maskineri: To Bergen Diesel, 1.760 hk hver
¤ Bygd i 1937 som «Philante» en britisk yacht, for den britiske flyfabrikanten Thomas Sopwith. av verftet Camper & Nicholsons Ltd., Gosport, England.
¤ Kjøpt og gitt til Kong Haakon som en folkegave 9. juni 1948.