Busstransporten av nyopererte Birger Edvardsen (92) ble bestilt som normalt av avdelinga ved sykehuset i Rana, opplyser Arve Smedseng, leder for Pasientreiser.
Onsdag skrev Helgelands Blad om 92 år gamle Birger Edvardsen, som ble transportert med pasientbussen Helseekspressen tilbake til Sandnessjøen kort tid etter operasjon for lårhalsbrudd ved sykehuset i Mo i Rana.
Rapportert som avvik
Da bussen var framme, var Edvardsen i en svært dårlig tilstand og hadde store smerter. Alstahaug sykehjem rapporterte siden hendelsen som et avvik både i kommunens interne avvikssystem og til Helgelandssykehuset.
Birger Edvardsens datter Grethe Edvardsen reagerer kraftig på det som skjedde, og mener at bussturen forverret farens tilstand.
Transporten foregikk i begynnelsen av oktober i fjor. Birger Edvardsen døde 16. juni, 93 år gammel.
Bestilt som normalt
Helgelands Blad har sendt Helgelandssykehuset flere spørsmål om transporten av Birger Edvardsen.
Svaret har kommet fra Arve Smedseng, leder for Pasientreiser i Helgelandssykehuset – pasientreisekontoret som har ansvar for rekvisisjonsbaserte reiser til og fra medisinsk behandling på Helgeland.
– Var Pasientreiser involvert i den aktuelle transporten, eller ble den håndtert direkte fra avdelinga ved sykehuset i Mo i Rana?
– Det er Pasientreiser som drifter Helseekspressen, som ble benyttet til denne transporten. Bestillinga kom som normalt fra avdelinga, svarer Smedseng via epost.
Ikke skriftlige notater
– Med cirka 90.000 pasienttransporter i året, har vi ikke lyktes å rekonstruere hva som skjedde for nærmere ett år siden, opplyser Smedseng om transporten av Birger Edvardsen.
– Men som Ole Johnny Pettersen allerede har kommentert, er det ikke skriftlige notater i denne konkrete saka som kan fortelle hvilke vurderinger som ble gjort i forbindelse med bestillinga, legger han til.
Her viser han til kommentaren enhetslederen ved Helgelandssykehuset Rana har gitt til Helgelands Blad:
«I ettertid kan det se ut som at pasienttransporten burde vært vurdert og gjennomført på en bedre måte. Hendelsen er selvfølgelig å beklage. Aktuell avdeling er gjort oppmerksom på hendelsen, og tar dette som læringspunkt i sitt videre kvalitetsarbeid», skrev han i en epost i forrige uke.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Bestilling fra avdelingene
Pasientreiser organiserer all pasienttransport som ikke krever medisinsk tilsyn eller behandling under transporten.
– Transportene tilrettelegges alltid etter bestilling fra avdelingene. Det er en ansvarlig rekvirent bak hver bestilling. Dette er som oftest en lege eller annet kvalifisert helsepersonell, opplyser Arve Smedseng.
Hvert transportoppdrag skal være tilrettelagt ut fra behovet som den enkelte pasient måtte ha, konstaterer han.
- LES OGSÅ: Sykehussjefen i Rana beklager at 92-åring ble sendt hjem med buss, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Roser sykehjemmet, refser sykehuset i Rana etter at faren ble satt på bussen hjem, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Mener kritikk har vært urettferdig: – Kan ikke få rost dem nok, ved å trykke her.
(Mer om samme tema under bildet.)
Helseekspressen: – Et tilpasset transporttilbud
Helseekspressen skal være et godt og tilpasset tilbud, understreker Arve Smedseng, leder for Pasientreiser.
Hvert transportoppdrag skal være tilrettelagt ut fra behovet til den enkelte pasient, ifølge Smedseng.
Transporten kan foregå med vanlig taxi, rullestolbil eller syketransportbil.
– En syketransportbil er en bil beregnet for transport av pasienter liggende på båre. Denne er en enmannsbetjent bil, og krever at pasienten har en generell god allmenntilstand. Er det behov for behandling eller medisinsk tilsyn, utføres transporten med ambulanse, forklarer han.
Spesialtilpasset buss
I tillegg kommer altså bussen Helseekspressen.
– Dette er ei transportløsning spesielt tilpasset transport av pasienter. Helseekspressen har en seksjon hvor de minst syke pasientene kan reise i seter av god turbusstandard, og med ekstra god plass, skriver han i ei melding til Helgelands Blad.
Den bakre delen av Helseekspressen er lagt til rette for ekstra tilpasning til de behov den enkelte pasient måtte ha.
– Det er to stoler med ekstra god komfort, avlastning for føtter, og svært god plass til den enkelte. I tillegg er det to båreplasser hvor pasienter kan reise liggende, forteller Smedseng.
Komfort og helsepersonell
Ifølge Smedseng vil komforten om bord i et så stort kjøretøy normalt oppleves som langt bedre enn transport i en personbil, ambulanse eller syketransportbil.
– Det viktigste er at Helseekspressen er bemannet med helsepersonell som har tilsyn og yter omsorg for den enkelte pasient under reisen. For pasienter som har problemer med å ta seg ut og inn av Helseekspressen, benyttes heis. Pasienter tas om bord i en rullestol og trilles fram til setet som benyttes. Pasienter på båre tas om bord liggende på båra, opplyser Arve Smedseng.
(Mer om samme tema under bildet.)
FAKTA: Avviksmeldingene
- Lokalpolitiker og pårørende Hanne Nora Nilssen har fått innsyn i et stort antall avviksmeldinger knyttet til pleietjenesten i Alstahaug kommune, de fleste fra sykehjemmet på Åsen i Sandnessjøen.
- Ifølge kommunens journaloversikt dreier det seg om 928 meldinger fra sykehjemmet for perioden 1. januar 2020 til 31. juli 2021.
- LES OGSÅ: – Mange som kjenner seg igjen, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Budskap fra ansatte: – Det trengs mer ressurser, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Enhetslederen svarer: – Dårlig bemanning er et øyeblikksbilde, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Pasienter slår, sparker og biter pleierne, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Pasientvolden skyldes sykdom, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: – Vold fra pasienter er et tabubelagt tema, fastslår professor i medisinsk etikk, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Pasient til pleier: – Du ser ut som en apekatt, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Feil hver fjerde dag i medisinering, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Flest avvik om medisiner, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Frykter at «best i klassen»-meldekultur skal bli ødelagt, ved å trykke her.
- LES OGSÅ: Har forsket på meldekultur: – Viktig at noe skjer, ved å trykke her.