Fjerde trinn ved Nesna skole har nådd finalen i den nasjonale Nysgjerrigper-konkurransen.
«Hvordan kan vi lære oss å like all slags mat?» spør Nesna-elevene i sitt forskningsprosjekt, som nå konkurrerer i finalen i Forskningsrådets Nysgjerrigper-konkurranse for barneskolen.
Av cirka 170 innsendte prosjekter, har 21 gått videre til finalen som avgjøres 6. mai. Fire finalister kommer fra region nord, som strekker seg helt fra Trøndelag og nord til Finnmark, hvorav Nesna skole er eneste fra Nord-Norge.
Hypoteser
Hele klassen med 25 elever har jobbet i lag med prosjektet siden november i fjor, og har trukket arbeidet inn i både naturfag, norsk og matematikk.
De har jobbet ut fra fire hypoteser:
- Man kan like maten bedre hvis man lager den selv.
- Man kan like mye ved å være modig.
- Konsistensen har mye å si for om vi liker noe.
- Hvis vi ikke liker noe, må vi spise det 3-5 ganger for å like det.
Undersøkelser
Elevene har jobbet på flere måter. De har både intervjuet foreldre, laget mat selv og hatt teststasjoner med mat som mange barn ikke liker, som sopp, oliven, tørrfisk, løk, rødbeter, sennep, reddik og lakris.
Sistnevnte forsøk har vært en måte å finne ut av hvor vidt man liker maten hvis man smaker på den flere ganger. Ifølge rapporten svarer mange at de liker maten etter å ha smakt på den fem ganger, noen etter tre ganger, mens andre fortsatt ikke liker den.
«De fleste likte maten mellom første gang de smakte og fjerde gang de smakte. Noen likte ikke matvaren uansett. Noen trodde de ikke likte matvaren, og så viste det seg at de likte det allikevel», oppsummerer elevene i rapporten.
Har lært mye
Elevene har også funnet ut at mange liker forskjellig mat bedre når den er i små biter, og at mange liker hjemmelaget mat best, lagd fra grunnen av.
Elevene liker også å lage mat selv.
Av det de har lært, oppsummerer de blant annet:
- De fleste av oss liker mat bedre når vi lager det selv.
- Vi får til mye når vi er modige.
- Foreldrene våre kan lure oss til å like ting.
- Vi var mest skeptiske til mat vi aldri hadde smakt før.
- Som oftest må vi ikke smake mat så mange ganger før vi liker det.
- Vår holdning til smaking påvirker hvor modig vi blir.
- Foreldrene våre er ofte for snille og lar oss slippe å smake.
Elevene avslutter med ei oppfordring: «Vi anbefaler alle å være modige og smake på nye ting!»
Fra Leirfjord
Foruten 4. trinn ved Nesna skole, har også 5.-7. trinn på Tverlandet skole i Leirfjord deltatt i årets Nysgjerrigper-konkurranse, slik de har pleid å gjøre hvert år. Skolen har vært en gjenganger i finalen, og har også vunnet flere premier.
Denne gang nådde de ikke like høyt med prosjektet sitt: «Hva vil skje hvis to grupper forsker på samme oppgave – vil de finne de samme svarene?».