I leder i HB 23.8 klages det over at Staten taper penger på massiv avgiftslettelse på elbilene. Staten taper nok enda mere en forfatteren har oppgitt fordi kjøp av strøm årlig gir 10-15.000 kr mindre avgiftsinntekt pr bil enn kjøp av fossilt drivstoff.
Pisk eller gulrot
Norge har sluttet seg til Paris-avtalen og har som mål at klimagassutslippene skal reduseres med minst 50 % innen 2030. For å få til det må vi begynne et sted og reduksjon av utslipp fra personbiler er en bra start.
Her er brukbare tekniske løsninger etter hvert på plass og norsk strøm er miljøvennlig energi. Stimulering av elbilkjøp kan i hovedsak skje på to måter: Enten gjennom lover og regler eller ved bruk av økonomiske virkemidler som for eksempel avgiftslettelser.
Dette kalles populært pisk eller gulrot.
Myndighetene har foreløpig valgt gulrot, men, pisken kommer nok fram etter hvert. Det er allerede luftet at det bare skal selges elbiler etter 2025 og neste Storting vil høyst sannsynlig sette en frist i nærheten av dette. EU har allerede varslet at det ikke vil bli tillatt å selge annet enn elbiler etter 2035.
Når personbilismen målet?
Med den utviklingen vi har i elbilsalget kan personbilismen bli det området som når lengst mot 2030 målet.
Produksjon av elbiler gir noe større CO2 utslipp enn produksjon av fossilbiler. Teknisk ukeblad angir at produksjon og kjøring av elbil i levetiden gir 64 prosent mindre CO2-utslipp enn fossilbil forutsatt at elektrisiteten blir produsert med vannkraft. I dag har vi ca. 350.000 elbiler av i alt ca. 2,8 mill. personbiler dvs. ca. 13 prosent elbiler. Hvis vi setter 50 prosent mindre CO2 fra livsløpet til elbiler reduserer elbilene nå det årlige CO2 utslippet med 6-7 prosent.
Så noe har vi da oppnådd med Statens avgiftslettelse.
Urealistisk
Skal vi nå målet på 50 prosent må det i 2030 bare kjøres elektriske personbiler på veiene. Det er urealistisk selv om pisken tas fram ganske raskt. Elbilene kan kanskje produseres med mindre utslipp i tida framover, men det er utenfor vår kontroll. Kjøring gir 0 utslipp fra bilen så der er det ikke mer å hente.
Holder vi CO2 fra elbilproduksjonen i utlandet utenom, noe som må betegnes som juks, kan vi nå 50 prosentmålet hvis halvparten av bilparken er elbiler i 2030.
Elbilen er likevel ikke noen 0 utslippsmaskin slik det ofte framstilles. Strøm fra vannkraft gir også CO2 utslipp, fra drift, utbygging og vedlikehold av anlegg og ledningsnett. I tillegg kommer utslipp fra bygging og vedlikehold av veier som for fossilbiler. Som vi ser vil vi streve med å nå utslippsmålet for personbiler selv om vi her har kommet bra gang.
En kan derfor spørre seg om hvordan det vil gå med utslippsreduksjonen på andre viktige områder som fortsatt bare ligger i startgropa.
Effektiv og billig i drift
For å dra en vanlig personbil framover trengs det ca. 1 kilowatt time (KW/t) pr mil. Fossilbilen bruker 0,5 liter bensin som inneholder 5 KW/t pr mil, dvs. at kun 20 prosent av energien utnyttes til arbeid (dra bilen), resten går ut i lufta som varme. En elbil bruker, alt etter årstid og kjøreforhold, 1,5-2 KW/t pr mil, altså 30-40 prosent av energien til fossilbilen selv om elbilen er tyngre.
Energi vil bli en kritisk faktor i framtida og prisene vil gå oppover, det merkes allerede på bensin og diesel, men også på strøm. Med vår lokale strømpris og lading hjemme koster det 1-1,5 kr pr mil å kjøre elbil, mens det med fossilbil koster 10 kroner. Denne kostnadsforskjellen og dagens elbiler med lang rekkevidde vil fortsatt gjøre elbilen attraktiv selv om «subsidiene» skulle falle bort.
Arne Våbenø