Ina Otzko er en av samarbeidspartnerne i et kunstprosjekt som ser på gamle forbindelser mellom Norskekysten og Italia.
Det er Hans-Petter Bjørnådal i Bjørnådal arkitektstudio som er hovedpersonen bak installasjonen «Il primo cerchio del paradiso», som ble stilt ut i parken Giardino della Marinaressa under Veneziabiennalen i år.
– Den ble veldig godt mottatt, spesielt av lokalbefolkningen. Nå er vi invitert til å ha den med på kunstbiennalen i Venezia også neste år, og da blir den utviklet videre, sier Hans-Petter Bjørnådal.
Utstilling
Veneziabiennalen er ei stor internasjonal arkitekturutstilling som arrangeres annethvert år, over en periode på seks måneder.
Installasjonen fra Bjørnådal ble bygget i to deler, den første i mai og den andre i november. Med på laget var blant andre kunstneren Ina Otzko fra Sandnessjøen, som en del av teamet i Venezia på første del, og som rådgiver på andre del.
Andre del var også i samarbeid med Bodø 2024.
Forbindelser
Bjørnådal har sett på relasjoner mellom Nord-Norge og Venezia, og tatt utgangspunkt i tørrfiskhandelen som kan dateres helt tilbake til 1400-tallet. Et handelsskip fra Venezia forliste i en storm og havnet på ei øy langs Norskekysten. Der oppdaget de den lokale tørrfisken, og det var starten på tørrfiskhandelen mellom Norge og Italia.
– Hvis du besøker en restaurant i Venezia i dag, vil du som regel finne en eller annen rett som er basert på norsk tørrfisk. Men kulturutvekslingen gikk begge veier. Vi sier at fiskegrateng er typisk norsk tradisjonsmat, men makaronien og hvitsausen kommer jo fra et sted, forklarer Bjørnådal i ei pressemelding om utstillinga.
«Il primo cerchio del paradiso» er Bjørnådals tolkning av Norges tidligere og eksisterende bånd til resten av verden, med sterkt fokus på aktuelle temaer som klimaforandringer, bevissthet rundt miljøet og verdien av å vende tilbake til et enklere liv, heter det i pressemeldinga.
Foto: Geir Morten Karlsen Foto: Hans-Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal Foto: Hans Petter Bjørnådal
Workshop
Mens del én var en hyllest til tørrfisken og sjøfolkene som seilte lasten mellom Norge og Italia, og med bruk av ekte tørrfisk i installasjonen, inkluderte del to en workshop hvor deltakerne laget glasskuler som representerer fiskeegg, liv og håp og framtid.
Eggene ble laget av graverte glasskuler som ble montert i en lyssatt konstruksjon, for å utgjøre store klynger av fiskeegg. Med på workshopen, med studenter fra Kreta, var også glasskunstner Geir Morten Karlsen.
På neste års utstilling er planen å ha med norske studenter i workshopen.