De to hovedfartøyene MF Rødsund og MF Trondenes er nå tilbake i sambandene fra Nesna, melder fylkeskommunen.
MF Rødsund har en kapasitet på 50 personbilenheter (pbe), og MF Trondenes tar 77 pbe.
– Vi har nå inne en godkjenningssøknad på ombygging av ferjekaibrua på Levang. Når dette er klart skrur vi om til de nye rutetidene og med enda større kapasitet i området, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Bent-Joacim Bentzen i ei pressemelding.
Svarer på aksjon
Fylkesråd Bentzen registrerer at man ønsker å lage en aksjon for nye ferjer og nye ferjeruter i Nesna.
Bentzen påpeker at anbudet som startet opp i år, i forkant var ute på høring i flere omganger. Kommunen har samlet innspill fra næringslivet og andre aktører, som gjennom høringene er gitt gode muligheter til delaktighet.
– Det er kjent at vi jobber med å skru om til et grønnere ferjetilbud i Nordland. Mens vi jobber for å finne rom til dette uten at det går på bekostning av tilbudet, eller blir dyrere for de reisende, har vi valgt å lyse ut kortere, midlertidige anbud. Dette anbudet er nylig startet opp, og jeg håper kommunen føler de har blitt hørt på alle måter i prosessen. Men vi er selvsagt åpen for ytterligere dialog, sier Bentzen i meldingen.
– Torghatten har ikke levert
Selv om også Bentzen kunne ønsket seg nytt og miljøvennlig materiell på alle samband, mener han kapasitetskravene i det eksisterende anbudet er godt, mens man arbeider med grønn fornying. Men legger likevel til at det er uheldig at Torghatten av ulike årsaker ikke har levert etter intensjonen.
– Alle fartøyene skal selvsagt være godkjent av sjøfartsmyndighetene og tilfredsstille alle sikkerhetskrav. Hvis et hovedfartøy er ute av drift en periode, ligger det tydelige krav til reservefartøyet som skal inn i det aktuelle sambandet, både på størrelse og hvor lang tid man har på å stille med reservefartøy på et samband. Dessverre har reservefartøyene og ulike rokeringer vært i bruk mer enn man kunne ønsket, sier Bentzen.
Bedre enn tidligere
Bentzen påpeker at det selvsagt også er uheldig at MF Trondenes fortsatt ikke kan gå i sambandet Levang – Nesna, og at dette har medført noe redusert tilbud midt på dagen. Han påpeker likevel at det kun er snakk om et par dager før ferjekaibruen blir modifisert og vil passe for alle skipene.
– Den totale kapasiteten i sambandene er betydelig forbedret i dette nye anbudet, og tar godt unna behovet som er på begge sambandene. Når alle ferjene er i drift der de er planlagt, vil tilbudet være betydelig styrket, sier Bentzen.
Ferjene som går:
Levang – Nesna:
- MF Rødsund er tilbake i drift, kapasitet er 50 pbe
- Reservefergen Bjarkøy legges som reserve
Nesna – Nesnaøyene:
- MF Trondenes er tilbake i drift, kapasitet er 77 pbe
- MF Rosendal tas ut av sambandet
SSJ – Dønna – Løkta:
- MF Møysalen er tilbake i drift, kapasitet er 90 pbe
- Suppleringsturene avvikles
Stokkvågen – Lovund:
- MF Lurøy er tilbake i drift, MF Sigrid går tilbake til Tjøtta – Forvik på suppleringsruten.