Magne Furuholmens utstilling på Petter Dass-museet er langt mer omstendelig og detaljert enn det første inntrykket sier.
«Sum, fueram, fiam, unus et idem» heter Magne Furuholmens utstillingen som åpnet på Petter Dass-museet fredag kveld. Furuholmen var årets festivalkunstner under Petter Dass-dagene, og utstillingen er i tillegg museets sommerutstilling i år.
Eksklusive verk
Tittelen på utstillingen kommer fra Petter Dass-sitatet «Sum, fueram, fiam, sum Dassius unus et idem». På norsk blir det «Jeg er, jeg har vært, og jeg blir alltid den samme Petter Dass». Furuholmen har valgt å gjøre tittelen mer åpen for tolkning, og har derfor fjernet Dass i sin omskriving til utstillingen.
Det er to serier som utgjør utstillingen: åtte monotypier fra «Stigma»-serien (2018) og tre nye verk spesiallaget for Petter Dass-dagene. Ett av dem var i tillegg årets festivalplakat, og alle tre finnes ellers i et opplag på 12 stykker hver.
Selv om det er to serier som i utgangspunktet ikke henger sammen, etter det undertegnede vet, lever de i samme landskapet. Spesielt fargene knytter de sammen; nyanser i hvitt, sort, rødt, blått og noen innslag av gult.
Teknikker med mye innhold
Kunstneren har jobbet med ulike teknikker innen grafikk, og de siste årene har han spesialisert seg på dyptrykk.
Ved første blikk kan utstillingen fremstå som «kun» estetisk tilfredsstillende og godt komponerte grafiske trykk med farger som harmonerer med hverandre. Veggpryd som kanskje ikke har så veldig mye annet innhold å by på, for å sette det litt på spissen.
Ved nærmere granskning legger man merke til detaljene, som det er mye symbolikk i. Og mye av detaljene kommer fra teknikken som Furuholmen bruker. Han går til dels hardt til verks på treplatene som brukes til trykkene; de både brennes og sages opp med motorsag, for så i bli satt sammen igjen.
Årringene i treverket som kommer frem etter brenning, og strukturen som skapes av saging og skraping lager et stort og åpent rom for tolkning. I tillegg til den visuelle effekten det skaper, selvsagt.
Språket som base
Språk har også en stor rolle i utstillingen. Ikke nødvendigvis i språk som i at man kan lese direkte utsagn eller ord fra verkene, men språkets visuelle karakter. Bokstaver, ord og tegn går inn i verkenes symbolske karakter, og trekker seeren inn.
Under åpningen av utstillingen på fredag, ble det vist et videointervju med Furuholmen, der han fortalte mer om hvordan han jobber med verkene sine. Bruken av språk er naturlig nok bevisst, men det interessante er hvordan og hvorfor han benytter seg av språket:
Når mennesker ser ord eller noe som ligner på bokstaver, forsøker man automatisk å lese det. Det er en måte å fange seeren på, som fungerer utmerket.
Han forteller også om det «magiske» med trykk, der ting blir speilvendt i det man trykker det fra en treplate. Han har bevisst brukt ord og setninger speilvendt i verkene som han har laget spesielt til Petter Dass-dagene. Det skaper en gjenkjennelseseffekt der man forsøker å lese og tolke, uten at man nødvendigvis leser og forstår ordene på vanlig vis.
I «Stigma»-serien er det kanskje som forventet religiøse trekk ved symbolene; kors og stigmata går igjen. Selv legger ikke Furuholmen for mange føringer til hvordan verkene skal tolkes av den enkelte.
Sommerutstillingen
Kunstinteresserte kan med andre ord bruke lang tid på å fordype seg i kunstnerens arbeid, og finne sine egne tolkninger for verkene.
¤ Utstillingen står på Petter Dass-museet i hele sommer, og det anbefales at man tar en tur for å tolke selv.