Covid-19-effektene på flytrafikken gjør at fylket ikke ser for seg noen forbedring av tilbudet før etter 2024.
«Det er ikke ønskelig å inngå langsiktige kontrakter i en tid med så mye usikkerhet som nå», skriver fylkesråd for transport og infrastruktur, Bent-Joacim Bentzen i ei orientering om FOT-rutene (anbudsrutenettet, eller «forpliktelse til offentlige tjenesteyting») til fylkestinget denne uka.
To runder
Fylket går i stedet inn for å lyse ut en kort kontraktsperiode i første omgang, fra 1. april 2022 til 31. juli 2024, med samme konkurransegrunnlag som ved forrige anbudsutlysing.
Målet er å «komme oss gjennom den vanskelige perioden frem til år 2024, uten at tilbudet blir ytterligere svekket», ifølge Bentzen.
«Denne overordnede strategien er også forankret hos våre nabofylker Trøndelag og Troms og Finnmark», skriver han.
Deretter, fra 2024 til 2029, vil det bli lyst ut et anbud med et styrket tilbud, blant annet for Helgeland, orienterte fylkesråden.
Høringsrunde
Nordland fylkeskommune fikk inn 15 innspill i en høringsrunde om FOT-rutene rundt årsskiftet. Ut fra tilbakemeldingene fra de ulike regionene, er det Helgeland som anses å ha det minst tilfredsstillende tilbudet i dag, i tillegg til Skagen (Stokmarknes) i Vesterålen.
Ruteprogrammet ble vesentlig endret på Helgeland etter sist anbudsutlysing, med større fly og lavere frekvens – og færre avgangstider å velge mellom.
«Dagens flytilbud anses som ikke tilfredsstillende», skriver Bentzen i orienteringa.
Alstahaug og Brønnøy har blant annet levert likelydende høringsuttalelser der man uttrykker enighet om å «dele» på ruter, slik at Stokka og Brønnøy kan få fire daglige avganger i begge retninger, med mellomlandinger begge steder.
Ruteprogram
Ifølge innspillene fra Helgeland anses direkteflygingene til Trondheim og Bodø som positivt fordi de sparer reisetid, samtidig som flere foreslår at enkelte av de mindre etterspurte avgangene bør slås sammen med mellomlandinger, slik det var før lagt opp til i ruteprogrammet før 2017.
«Dette vil øke frekvens og antall avgangstider å velge mellom. Den lave frekvensen gjør videreforbindelsene fra både Bodø og Trondheim svært vanskelig. Mulighet for dagsreiser som avhenger av videre forbindelser er vanskelig i begge retninger», skriver Bentzen.
Færre reisende
Covid-19 pandemien har satt luftfarten sterkt tilbake, også i FOT-rutenettet. Ifølge Bentzen er FOT-rutene i Nordland rundt 70 prosent finansiert av passasjerinntektene, som har falt betydelig under pandemien.
«De fleste prognoser anslår at flytrafikken ikke kommer tilbake til 2019-nivå før i år 2024. Det betyr at dagens rammetilskudd til FOT-rutene sannsynligvis ikke vil strekke til for å opprettholde dagens flytilbud», skriver han.
Først etter 2024 ønsker fylkesrådet å legge opp til et styrket tilbud i en ny kontraktsperiode, fra august 2024 til mars 2029. Denne kontraktsperioden planlegges utlyst allerede våren 2022.
Utlysinga for den førstkommende, toårige anbudsperioden vil skje i løpet av de nærmeste ukene, med felles konkurransegrunnlag for hele området fra Trøndelag og nordover, ifølge Bentzen.