Ei mulig flytebru over Alstenfjorden, vil hente kunnskap fra bygginga av brua over Bjørnafjorden – verdens lengste flytebru.
Brua planlegges av Statens vegvesen, og inngår i opprustinga av E39 mellom Stord og Os.
Denne presentasjonsvideoen av brua over Bjørnafjorden bør være ganske representativ for ei eventuell bru over Alstenfjorden.
Det mener prosjektleder Stein Fergestad i rådgiverselskapet Aas-Jakobsen AS, som er engasjert i arbeidet med å se på en ny priskalkyle for flytebru over Alstenfjorden.
Fergestad gjør unntak for tre forhold:
- Det vil bare bli to kjørefelt pluss gang- og sykkelbane over Alstenfjorden.
- Omgivelsene i Alstenfjorden er mye vakrere.
- Kryssinga over Alstenfjorden er vesentlig kortere, omtrent halvparten så lang.
Arbeidet med flytebrua over Bjørnafjorden følger Nasjonal transportplan 2018-2029, og man regner med prosjektstart i 2024/25, forutsatt finansiering og politisk støtte.
Brua skal være fem kilometer lang, og er tenkt forankret i hver ende. I tillegg er det mulighet for forankring i fjordbunnen. Seilingshøyden skal være på 45 meter.
- LES OGSÅ: Regner på flytebru: – Et kinderegg for turismen! ved å trykke her.
(Mer om samme tema under bildet.)
FAKTA: Flytebru over Alstenfjorden?
- Dønna-ordfører Nils Jenssen (Sp) og Herøy-ordfører Elbjørg Larsen (Ap) utgjør arbeidsutvalget i et prosjekt utgått fra Helgelandsrådet, som arbeider med fastlandsforbindelse over Alstenfjorden.
- Prosjektleder er tidligere Herøy-rådmann Roy Skogsholm.
- Et konsept med flytebru over Alstenfjorden blir nå vurdert på nytt.
- 26. mars skal rådgiverselskapet Aas-Jakobsen levere en oppdatert kostnadskalkyle.