Åpent brev til kommunikasjonsnemda i Alstahaug.
I forbindelse med foreslått fastlandsforbindelse mellom kommunene Herøy-Dønna og Alstahaug har områdeutvalget på Austbø-Blomsøy-Hestøy følgende innvendinger.
For at Alstahaugs interesser skal bli ivaretatt best mulig, ser områdeutvalget for Austbø, Blomsøy og Hestøy det mest formålstjenlig at alle alternativer, også alternativ K2B over Brasøy og Austbø, blir utredet på lik linje med andre alternativer. Dette for at beslutningstakerne skal ha best mulig grunnlag for kostnader, bærekraft og miljømessige inngrep i naturen som prosjektet vil medføre.
Å bare ha ett alternativ utredet, synes vi er mangelfullt når et så stort prosjekt skal avgjøres. Det vil i praksis si at det ikke finnes noen alternativer.
Flest mulig med
Målet for fastlandsforbindelsen må være å få flest mulig med, og at det blir benyttet mest mulig av fergeinnløsningsmidlene. I sør vil det si to ferger i dag (om 2-3 år, tre ferger) og fem fergeleier. Hvis vi ser fremover vil det offentlige også slippe elektrifisering av disse fergeleiene, som igjen vil medføre en total besparelse på flere titalls millioner. I sør kan alle fergene innløses. Med bru fra Skorpa til Sandnessjøen må det være en ferge som må trafikkere Søvik-Austbø-Brasøy, i tillegg til egen ferge for Løkta-Dønna, eventuelt til Sandnessjøen.
For øyene i sørområdet vil det bety veldig mye for at det blir mulig for tilflytting av ungdom. I dag, med ferge, er det veldig uforutsigbart. Vi mener fastlandsforbindelse er det beste for bolyst, utvikling av turisme, havbruk, landbruk, i det hele tatt, alt næringsliv. Arbeidsmulighetene vil bli bedre, man kan lettere bevege seg mellom alle øyene i området, pendle/kjøre fra Austbø og Brasøy til Herøy og Dønna og visa versa.
Svært usikker
Kommunikasjonssituasjonen for Austbø-Blomsøy-Hestøy slik den er i dag, er svært usikker og vanskelig. Etter at de nye flytemarkørene som Kystverket satte opp i Kvaløyhavn, kan ikke fergene gå inn hvis det er mer enn 12 m/s med vind. Å komme seg til og fra jobb, og på skole, fra øya vår, har blitt avhengig av at det omtrent er blikkstille på sjøen, noe alle som bor på Helgelandskysten forstår ikke er gjennomførbart store deler av året. Allerede har skoleelever og arbeidstakere fra øya sittet i mer enn 5 timer på ferga uten å komme seg hjem etter endt dag, uten muligheter for inntak av hverken vått eller tørt.
Hvordan skal beboerne fra øya forholde seg når de ikke kommer seg hjem pga. de lave vind-korridorer som fylket/Boreal har satt i innseilingen til Austbø? Hva med tapt arbeidsfortjeneste for de som ikke kommer seg på jobb? Hva med varer og tjenester som trengs levert til øya?
Vi har en butikk som er avhengig av varelevering og bedrifter med behov for fagfolk og andre tjenester. Postlevering blir mangelfull, og skulle det bryte ut brann, vil det være liten sjanse for at brannvesen fra Sandnessjøen kan stille opp. Trengs det å reise til sykehus, definerer pasientreiser fergeturen som vei. Det blir vanskelig når det ikke finnes vei og ferga ikke går.
Godt fergetilbud
Pr. i dag har vi et godt fergetilbud med avgang/ankomst. Men dette fungerer likevel dårlig i sommertiden og perioder med langhelger. Det har vært stor økning i trafikken, både til og fra fastlandet i disse periodene, og fergene er ofte fulle før ankomst til Austbø, slik at reisende fra Austbø-Blomsøy-Hestøy ikke får være med. Slik har det vært over flere år, uten at noe har blitt gjort for å bedre forholdene. Områdeutvalget har arbeidet med gode løsninger for dette siden april 2019, men det finne fortsatt ingen løsninger på ruteendringer.
Det har også blitt vanskeligere å delta på arrangementer på fastlandet, og de nye forslagene og fergetider tilsier at beboerne fra øya vår ikke kan delta på noe av det sosiale som skjer på kveldstid i kommunesenteret vårt, Sandnessjøen.
Vi har ikke lenger skole på øya vår, og det er pr. i dag stor usikkerhet med tanke på kommunikasjon, noe som vil gi ringvirkninger til arbeidsliv, skolegang, turisme, boligpriser og videre utvikling av øya. Det merkes allerede at banker er mer tilbakeholden til lån og finansiering av bolig og næring. Verdien på bolig og eiendom vil gå ned, noe som eiere smertelig får erfare. Er det greit at et øysamfunn blir plukket fra hverandre på denne måten?
Usannsynlig
Områdeutvalget ser det som usannsynlig at det skal bygges bru Tenna-Brasøy, samt bru Søvik-Austbø, eller fylling fra Austbø til Brasøy, i tillegg til den foreslåtte trase over Herøy med fyllinger og broer fra Engan og til Lauvøya, og flytebru til Sandnessjøen. Miljøinngrepene vil bli altfor store. To broer over Alstenfjorden med noen få kilometers avstand kan umulig være bærekraftig. Ut fra miljøhensyn vil det også være uheldig med ferger både nord og sør for fastlandsforbindelsen, når det kun trenger å være en i nord.
Finn Grønnevik
Områdeutvalget Austbø – Blomsøy og Hestøy