Helgelands Blad skrev 28. juli 2021: «Thorheim garanterer Stokkas fremtid».
«Thorheim ser ingen motsigelse i at man skal satse på storflyplass på Mo, og beholde kortbaneflyplassene på Stokka og Kjærstad.»
Høyres førstekandidat sier altså at Høyre vil styrke kortbaneflyplassene vesentlig, og det skal gjøres med grønn luftfart.
«Det kommer for eksempel ikke på tale å legge ned flyplassen på Stokka, selv om det blir storflyplass på Mo. Det har ingen innvirkning på Stokka», hevdet Thorheim.
Hva utredningene sier
Vi vil i denne sammenheng minne om hva eksterne utredninger konkluderer med når det gjelder passasjergrunnlag for storflyplass i Rana: Urbanet Analyse (2015) (Betalt av Staten)
Konklusjon: Passasjergrunnlaget fra Rana-regionen blir altfor lite for store jetfly fra Rana til Oslo, hvis ikke flyplassen i Mosjøen legges ned. Videreføring av dagens lufthavnstruktur er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. (s.XVI)
Møreforskning (2015) (Betalt av PLU, Mo Industripark og Nova Sea) Konklusjon: Hvis en storflyplass i Rana skal få stort nok passasjergrunnlag, må alle fritidsreisende og halvparten av de forretningsreisende som i dag bruker Sandnessjøen Lufthavn, bruke storflyplassen. I tillegg antar Møreforsking at passasjerer fra Mosjøen til Oslo og til flyplasser sør for Trondheim, inngår i trafikkgrunnlaget for en storflyplass i Rana. (pkt.3.5.1). – Dermed er passasjergrunnlaget borte for flyplassene både i Sandnessjøen og Mosjøen.
Oslo Economics (2021, betalt av Avinor): Konklusjon: En flyplass som dekker Rana-regionen til en kostnad på 2,3 milliarder kr vil gi et samfunnsøkonomisk tap på 1,0 milliard kroner i netto nåverdi. «Basert på en samfunnsøkonomisk vurdering frarådes derfor prosjektet ny lufthavn i Mo i Rana».
Spørsmål
Disse utredningene viser altså at Rana-regionen med sine 35.294 innbyggere (01.01.21) IKKE gir tilstrekkelig passasjergrunnlag for store jetfly fra Rana til Oslo. På denne bakgrunn vil vi gjerne ha svar på følgende spørsmål fra Høyres førstekandidat i Nordland:
1) Passasjergrunnlag: Stortinget har enstemmig vedtatt at kortbaneflyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen skal opprettholdes etter at storflyplassen i Rana er tatt i bruk. Har Høyre beregninger som viser at det da blir passasjergrunnlag for store jetfly fra storflyplassen i Rana ?
2) Grønn luftfart: Thorheims uttalelse om styrking av kortbanenettet og grønn luftfart oppfatter vi som satsing på el-fly, som er under rask utvikling. Hvordan vil Høyre forsvare bruk av minst 3,3 milliarder kr til et nytt flyplassprosjekt tilpasset fossilt drevne tunge jetfly, samtidig som partiet vil styrke denne grønne luftfarten?
3) Ubegrensete overskridelser: Kostnadsrammen for storflyplassen i Rana er nå satt til 3,3 milliarder kr. Alle eventuelle overskridelser skal dekkes av Avinor. Det betyr økte avgifter for flyselskapene, og adm.dir. Torbjørn Lothe i NHO-Luftfart er derfor svært kritisk til Hauan-prosjektet (Helgelands Blad 23/4-21). Økte kostander for flyselskapene betyr også dyrere flybilletter. Er det slik å forstå at det – i følge Høyre – ikke foreligger noen øvre grense for de overskridelsene som skal belastes Avinor og dermed også flyselskapene og flypassasjerene på grunn av Hauan-prosjektet? Hvis en slik øvre grense eksisterer for storflyplassen i Rana, hva mener Høyre er akseptabel overskridelse?
Vi ber Høyres førstekandidat i Nordland besvare disse spørsmålene så snart som mulig!
Roy Otto Solvang, Kåre Bergsnev, Jørn Tore Aavik
Støtteforeningen for Mosjøen Lufthavn