Åpent brev til Nordland fylkeskommune, ved fylkesråd Bentzen.
Samferdsel er en av fylkeskommunens viktige oppgaver, og om dette finner man følgende:
Samferdsel jobber for at fylkets innbyggere og næringsliv i Nordland skal ha et godt, hensiktsmessig og miljøvennlig transporttilbud. Nordland fylkeskommune tilbyr og tilrettelegger for kollektivtransport med buss og båt i Nordland. Kollektivtransport er en del av fylkeskommunens samlede samferdselspolitikk.
Spare penger
Vinteren/våren 2020 ble gode gamle Trænaruta omdøpt til Helgelandspendelen. Samtidig ble det foreslått store endringer i bruk av anløpskai, og signalanløp av Nord-Solvær ble foreslått sløyfet. Hensikt: spare penger.
Samtidig ble det opprettet formiddagstur fra Sandnessjøen både mandag, tirsdag og torsdag, i tillegg til de etablerte turene på onsdager og fredager. Jeg har ikke fått med meg at de ekstra turene har vært sterkt etterspurt fra Lurøy kommune. Sett på bakgrunn av ønsket om å spare penger, blir opprettelsen av formiddagsturer mandag, tirsdag og torsdag noe merkelig.
Samtidig er det vel tilfeldigheter som gjør at folk ikke har ramlet på havet ved anløp av for eksempel ferjekaia på Sleneset.
Fikk signalanløp
Etter at fastboende og eiere av fritidshus på Nord-Solvær engasjerte seg med bl.a. oppslag i media, ble resultatet at vi beholdt signalanløp onsdag, fredag og søndag. Vi synes dette er et minimum all den tid båten fortsatt passerer kaia på 20-30 meters avstand.
Nå i vår har «Fredrikke Tønder Olsen» inntatt Helgelandspendelen, en flott båt med fine fasiliteter for mannskap og reisende, og plass til 16 paller gods. (Man kan vel stille spørsmål ved behovet for plass til 16 paller gods når ekspeditørene skal bort.)
Etter sigende er den nye båten for lang til å snu på Selvær, så Selvær er sløyfet som anløp på Helgelandspendelen.
Nå er vi blitt kjent med nye sommerruter for Helgelandspendelen, gjeldende fra 21.06.2021 til 22.08.2021. Det første som slo meg er at muligheten for å ta formiddagsbåten fra Sandnessjøen, Nesna og Stokkvågen til Nord-Solvær, onsdag og fredag er borte. Dette på ei tid av året hvor det presumptivt er flest reisende til Nord-Solvær.
Sommerruta
Sommerruta har vel imidlertid større innvirkning for andre. Tidligere kunne folk fra Træna, Lovund, Sleneset, Nord-Solvær, Onøy, Stokkvågen og Nesna ta båten til Sandnessjøen (fra tidligere i hvert fall onsdager og fredager), gjøre ærender i Sandnessjøen, sågar gjennomføre en time på sykehuset, og reise hjem igjen med formiddagsbåten. Dette blir ikke lenger mulig med den nye sommerruta, siden båten ankommer Sandnessjøen kl. 08.15 og skal gå kl. 08.20, for å rekke helt til Myken og tilbake til Sandnessjøen for avgang 16.15.
En annen ting ved sommerruta, er at Selvær er ført opp som anløpssted, på signal. Så det er altså mulig å anløpe Selvær med «Fredrikke Tønder Olsen»?
Myken
Hvis jeg ikke husker feil ble ruta fra Sandnessjøen til Myken opprettet for at turister skulle kunne reise fra Brønnøysund til Lofoten på en dag. En del av kostnadene med den nye sommerruta må altså bæres av brukere av Helgelandspendelen i form av et dårligere tilbud.
Jeg har forståelse for ønsket om å vise fram Helgelandskysten til turister, men tilbudet burde være et supplement til og ikke gå på bekostning av fastboende og feriegjester langs Helgelandspendelen.
Spørsmål
Med bakgrunn i det jeg skrev innledningsvis: Samferdsel jobber for at fylkets innbyggere og næringsliv i Nordland skal ha et godt, hensiktsmessig og miljøvennlig transporttilbud, vil jeg stille følgende spørsmål:
1. Er hensynet til turistene viktigere enn hensynet til fastboende brukere av Helgelandspendelen?
2. Jeg tar det nesten for gitt, men kan du garantere at vi får tilbake «normal» rute etter 22.08.2021?
Ellers vil jeg ønske det flotte mannskapet på «Fredrikke Tønder Olsen» lykke til med gjennomføringen av det som for meg framstår som et veldig stramt tidsskjema.
Svein Åsen
Nord-Solvær