Sps «distriktspolitikk» grunnstøtte for flere år sida da folk på nordlandskysten fikk reduserte ferge- og hurtigbåtruter mens fergetakstene økte.
Opprøret mot økte fergetakster i 2020 starta naturlig nok på nordlandskysten. Nordland har norskekystens høyeste takster. Sp har hatt samferdselsråden de siste åra, og har hele tida fått god støtte fra sine rødgrønne venner i Ap og SV, i tillegg til at KrF har vært med på nedskjæringene og takstøkningen.
Allerede i 2017 starta et opprør i kjølvannet av «Nytt ferge- og hurtigbåtkart». Det kom innskjæringer langs hele nordlandskysten. Til tross for sterke protester vedtok Sp, Ap, SV og KrF nedskjæringer i rutene. Seinere fulgte altså rekordøkningene i takstene.
Folk, næringsliv og turisttrafikken på nordlandskysten er avhengig av fergetilbudet. Færre avganger og dyrere billetter toppes av gammelt og dårlig fergemateriell – og mangel på ferger. Det siste fører til innstillinger når fylkets anbudssystem åpner for selskap med gammelt materiell som svikter, og det ikke fins reservefartøy.
Til tross for rekordmye «penger på bok» i fylket, trues nå framtidig satsing på utslippsfrie ferger på grunn av «manglende overføringer fra staten», som Sp sier i sin forsvarstale. Overføringene fra staten er små, men argumentet rimer dårlig med fylkets bankbok.
Det som uroer mest er hvor langt «distriktspolitikken» til Sp rekker fra Oslo om de også skal være med i regjeringa. Sammen med Ap og SV klarer de ikke å drive distriktspolitikk fra Bodø.
Rødt i fylkestinget har alltid vært på lag med folket på kysten. Det er Rødt på Stortinget også. Med et sterkt Rødt etter valget blir vi ikke bare kvitt Høyreregjeringa. Vi unngår også en rødgrønn reprise, siden Ap, Sp og SV blir avhengig av Rødt. Et sterkt Rødt sikrer en ny kurs.
Geir Jørgensen, Hanne Benedikte Wiig
Rødt Nordland