Etter å ha lest Yngve Skei sitt innlegg «om og bygge bruer» sitter jeg igjen med en del tanker som jeg har lyst til å lufte.
Felles ferjeleie for Dønna og Herøy fra Skorpa kan jeg se som et fremtidsrettet prosjekt, all den stund dette i fremtiden utløser en form for oversjøisk fastlandsforbindelse over fjorden mot Alsten øya.
Hvis ikke mener jeg at Bjørn, med sin gode havn, er et like godt alternativ, selv om det gir noen minutter lengere ferjetid og noen få minutter lengere kjøretid for reisende fra Herøy.
Det viktigste bør uansett være frekvensen over fjorden, mesteparten av døgnet.
Ny vei Herøy – Skorpa?
Traseen fra Nord-Herøy-Skorpa for et felles ferjeleie for Dønna og Herøy ble for en god del år siden presentert av daværende rådmann i Alstahaug Finn Jacobsen.
Dette lenge før Herøy fikk etablert sin løsning fra Flostad mot Søvik. Senere har denne løsningen vært mer eller mindre med i diskusjoner, både blant politikere og andre, og bildemontasjer og «pappfigurer» har vært med i div. presentasjoner.
Når det gjelder ny vei fra Nord-Herøy til Skorpa er etter mitt syn ikke den beste løsningen. Dette fordi vi i dag har en veitrase mellom Dønna og Herøy som er god og som kan bli fullverdig med en del større utbedringer og justeringer. Dette i forhold til omlegginger og tilpasninger her og der.
Forslag
På bakgrunn av dette mener jeg at følgende løsning bør vurderes i nye utredninger fremover:
¤ Veien fra Nord-Herøy følger dagens trase mot Åkviksundbrua, men utvides til to felts vei.
¤ Brua over Hoholmen utvides, slik at den får to felts vei.
¤ Tunnel fra Sør-Åkvik til Skar gjennom Åkvikfjellet. Stein og fyllmasse kan da brukes til utvidelse av veinettet. Dagens veitrase på vestsiden av Åkvikfellet benyttes turist/sykkelvei og kan eventuelt kobles til en sykkelvei mot Breivka.
¤ Veien videre fra Skar mot Bjørn utvides til to felts vei.
En slik løsning vil gi befolkningen på Seløy og Staulen en kortere vei enn over Nord-Herøy. I tillegg blir det ikke særlig lengre kjørevei for befolkningen på Øksningan, og tunnel gjennom Åkvikfjellet gir også en sikrere og bedre transport for tunge kjøretøyer til og fra Herøy.
Fin natur
For øvrig er viktig å ta med at ved å følge dagens veinett unngår en å skade mye fin natur, øyer, holmer og skjær, som i dag blir brukt til rekreasjon for mange (kanskje spesielt folk fra Sandnessjøen?).
Videre regner med at begrepet «bygge bruer» også innbefatter en ny giv i forhold til samarbeid med våre naboer i sør? Et viktig mål med dette samarbeidet bør uansett være og gjøre alle, i begge kommuner, rimelig fornøyd med de løsninger som velges.
Jeg tenker da spesielt på Løkta og Brasøy/Husvær. Sett i forhold til den planlegging som da må gjøres, samt et helhetlig «fremtidsbilde», bør bru over Brasøystraumen vurderes og selvfølgelig en god ferjeløsning for Løkta.
Hvis en slår sammen antall PBE over Dønna og Herøy, er disse sambandene samlet det nest største sambandet i Nordland. Bare Bognes-Lødingen er større.
Dette betyr at hvis «broen» mellom kommunene holder, har en faktisk en rimelig god mulighet og få de nye planene inn i Regional Transportplan pga. samlet trafikk tyngde. Noe som er alfa og omega for prosjektets videre fremdrift.
Beste løsningen
Med løsning som beskrevet tidligere i dette innlegget, langs RV 828, mener jeg at dette samlet sett blir den beste løsningen. Da har vi noe å bygge videre på for alle og vi unngår og skade uberørt natur mellom Nord-Herøy og Skorpa. Det er også viktig å tenke på for fremtidige generasjoner.
Odd Einar Lorentzen
Stavseng