Nordland fylkeskommune kom allerede våren 2021 med beskjed om at ny flytekai «i nær fremtid» skulle installeres på Lovund.
Denne flytekaia skulle etter planen erstatte en utmerket fungerende fastkai og altså være på plass nå i vår for framtidig adkomst for hurtigbåt. Og så gikk no dagan. Men så sannelig: Den 29. desember 2021 var brygga på plass – og i dens kjølvann: Ekspeditørløse anløp.
Bratt
Den nye flytebrygga er til alles forbauselse (og manges forskrekkelse) konstruert slik at den er ca. en meter for lav til at den kan gi universell tilgang for passasjerene. Landgangen fra båt til brygge (og selvsagt også omvendt) er så bratt at du må utvise stort mot for å forsere den i nedoverbakke, og springfart for å entre den fra brygge til båt. Og er du så uheldig å være dårlig til beins, trille barnevogn eller sitte i rullestol, har du ingen sjanse til å klare deg selv.
Jeg forundres storlig over at presumptivt vettuge folk er ansvarlige for en slik konstruksjon. Kanskje fadesen nå er oppdaget, men litt i seineste laget?
Og så var det konsekvensene av å satse på ekspeditørløse kai – et grep som selvsagt er tatt for å spare penger.
Frakt
Såvidt meg bekjent, er det ikke ennå sendt ut informasjon til befolkningen om hvordan man skal forholde seg ved mottak av diverse forsendelser, som tradisjonelt sendes med hurtigbåten.
Ett eksempel: I dag fikk vi (ad omveier) beskjed om at en blomsterforsendelse som skulle til oss, var ankommet Lovund. Den ble sendt fra Sandnessjøen i går, og siden ingen ekspeditør var på kaia for å motta forsendelsen, fikk den først en overnattingstur til Træna, og så ankom den altså Lovund i dag – ved en tilfeldighet.
Uten ekspeditør på kaia er det ikke en kjeft som tar ansvar for slike forsendelser. Skal du overraske noen med en blomsterkvast og få den sendt til et sted langs Trænaruta, må du ringe den du skal overraske og gi beskjed om at du får vær så god å bli overrasket over å få en uventet blomsterhilsen!
Hva med «alvorligere» forsendelser, som medisiner? Hos hvem/hvor havner medisinene dine dersom du enten glemmer å hente dem akkurat når båten er ved kai, eller du ikke er i stand til å møte opp selv på kaia? Medisiner skal ikke utleveres til hvem som helst, og mannskapet om bord på båten har vel ingen mulighet til å påse at utlevering foregår på en trygg måte? Hva med litt tyngre gods? Og hva med næringslivets behov?
Boreal har ansvaret
Det er – såvidt vites – operatør (i dette tilfellet Boreal) som er delegert oppgaven å vurdere behovet for ekspeditørtjenester. Men det er Nordland fylkeskommune som har inngått avtale med Boreal. Fylkeskommunen sitter dermed med totalansvaret, og når fylkeskommunen toer sine hender og peker på underleverandører, er dette et slående eksempel på ansvarsfraskrivelse. Og det er befolkningen som må ta støyten, vanskene og ubehaget.
Nå skrives og snakkes det i hvert hjørne og i hver krok om å skape bolyst i distriktene.
Vi har fått en NOU (NOU 2020: 15 – Normann-utvalget) der søkelyset rettes mot forgubbingen som skjer i grisgrendte strøk. Og det pekes på tiltak for å motvirke sentraliseringskreftene. Prøver vår fylkeskommune så å hemme disse kreftene for å skape bolyst?
Sparer til fant
Min uærbødige påstand er at våre fylkespolitikere sover så hardt i timen(e) at de sparer seg (og oss) til fant, mens fraflyttingen fra våre «bolystkommuner» aksellererer – i takt med tvangsekspeditørflukt fra fastkai, feilkonstruerte flytebrygger og fergekai som ikke er designet for de hurtigbåtene som nå trafikkerer Helgelandskysten.
Lovund, 30. desember 2021
Bjørg Stemland