Jeg har med interesse prøvd å følge med på, og å forstå, debatten om hvilke løsninger man ønsker for å få til en best mulig samferdsel mellom HALD kommunene.
I hovedsak dreier debatten seg om hvordan man kan bruke ferje, bru og/eller tunnel mellom Herøy/Dønna og Alstenøya.
Flere hensyn
Det er kommet mange forslag på «bordet» og det er her som ellers i slike saker, vanskelig å «gjøre alle til lags», det synes som om foreslåtte løsninger er preget av nabokrangel og misforstått lokalpatriotisme. Flere av forslagene vil lite trolig gi en god løsning uten å påføre naturen (fyllinger, bruer, fjerning av øyer og holmer) og økonomien store belastninger.
Det som er viktig etter mitt syn, er å klare å få til noe som kan være bærekraftig og funksjonelt innenfor en økonomisk ramme som kan være overbevisende for de bevilgende myndigheter.
Det er viktig å få mest mulig ut av investeringene som er gjort og som gjøres i fremtiden.
Utnyttelsesgrad av ferjene: Pr. i dag er det dårlig utnyttelse av det fantastiske ferjemateriellet vi har. Noen avganger har mye trafikk (helgetrafikk osv) men på mesteparten av turene er det meget dårlig utnyttelse. Ett eksempel på dårlig utnyttelse av en ferje er valget om å benytte en stor del av driftstiden til den største ferjen vi har til å betjene Løkta.
Trafikken til og fra Løkta rettferdiggjør ikke en ferje av den størrelse vi benytter i dag, og jeg vil anta at beboerne på Løkta vil foretrekke hyppigere avganger framfor en overdimensjonert ferje.
Trafikkmønster og miljø
Veitrafikken er i dag styrt gjennom boligområder og tettsteder som burde sluppet dette. Tenker blant annet på idyllen Silvalen på Herøy som har boligfelt, skole, kirke og kulturområder osv. som burde bevares og nytes, og ikke forringes med unødvendig gjennomgangstrafikk. Tenker det samme om Søvik og Sandnesjøen.
Mulighetene for å få en kortere og enklere adkomst for laksetrailerne fra Herøy/Dønna til E6 er enkelt å legge til rette for.
Jeg vedlegger ett kart som beskriver hvordan jeg tenker at samferdselskartet i HALD kan se ut. Dette vil kunne gjennomføres i løpet av 2 til 3 år, samtidig som investeringene ikke er bortkastet om man i framtiden skulle komme fram til en løsning med fastlandsforbindelse, uansett hvor man velger å lokalisere forbindelsen.
1. Grønn linje: Bil og passasjerferje, Løkta-Sandnessjøen-Bjørn.
Dekker hele Løktas behov for å komme til og fra Dønna og Sandnessjøen, lastebiler og annen trafikk. Brukes også til å transportere pendlere og andre som skal fra Bjørn til Sandnessjøen, personbiler og gående. Rutetidene tilpasses arbeidspendlere og Løktas behov.
2. Rosa linje: Stor pendel-ferje, Bjørn-Leinesodden, hyppige avganger.
Tar all trailertrafikk og andre som ikke har behov for å komme til Sandnessjøen. Biler som ønsker å komme til Sandnessjøen og ikke får plass på 1. grønn linje kan selvfølgelig ta denne ferjen.
Grunnen til at jeg mener det er fornuftig å ta mesteparten av trailer og biltrafikken til Leinesodden er følgende:
– Kortes mulig distanse for gjennomgangs og trailertrafikk fra Herøy/Dønna til E6. Man bør etterstrebe å få gjennomgangstrafikken utenom byer og tettsteder.
– Det er ikke oppstillingsplass i Sandnessjøen for noe særlig større trafikk enn det vi har i dag. Å bygge ett nytt ferjeleie i Sandnessjøen med større oppstillingsplass er ufornuftig bruk av areal som kan brukes til mer samfunnsnyttig ting enn en oppstillingsplass for biler som er på gjennomreise
– Jeg mener det er fornuftig å bygge en moderne ferjeterminal i Leinesodden med alle fremtidens fasiliteter som f.eks lademuligheter for EL ferjer eller/og Hydrogen fylling hvis dette skulle bli fremtidens drivstoff.
– I tillegg tror jeg vi må tenke på å ha ett alternativ i tilfelle det skulle skje noe med Helgelandsbrua.
3 og 4. Sort linje, nybygg: Bygge ny veg på sørøst siden av Åkvikfjellet.
Unngå bratte partier i Åkvikskaret. Bygge bru til Brasøy/Husvær.
5. Stiplet linje, oppgradering: Utbedre veien fra Hestøya/MOWI til Bjørn til en skikkelig tofelts vei og utvide ferjeleiet på Bjørn med parkeringsmuligheter for pendlere og folk som ikke ønsker å ta bilen til Sandnessjøen.
6. Blå linje, ferje: Søvik-Austbø-Flostad, tilpasse ferjekapasiteten til behovet som måtte bli her.
Når behovet for å betjene Brasøy uteblir og næringstrafikken går over Bjørn vil en ferje med hyppige avganger gi vel så god service som det vi har i dag. Her bør Austbø trafikken være prioritert, da Herøy har Bjørn som alternativ.
Første skritt
Jeg mener at ovennevnte vil gi ett mye bedre og mer kostnadseffektivt tilbud enn det vi har i dag. Vi får god utnyttelse av ferjene, investerer i noe som må gjøres uansett hvor man ønsker å legge fastlandsforbindelsen.
Blir det mulig å få til en løsning med fastlandsforbindelse kan dette være første skritt på veien.
Per Jægtvik
¤ PS! Undertegnede har eierinteresser i Leinesodden, og skulle det bli behov for å oppruste og benytte det gamle ferjeleiet i Leinesodden er jeg sikker på at man kan finne en ordning for det.