Ny kunnskap og erfaringer med undersjøiske tuneller med en like stor stigning som Oslofjord-tunellen underbygger dette.
Det som aldri vil endre seg er at nøkkelen til gode fellesskapsløsninger i Herøy/Dønna er samarbeid.
Oppgradering av fv. 828
Økt ferjefrekvens er løsningen på samferdselsutfordringene våre, i alle fall på kort sikt. Tunell og bru ligger i beste fall 10-15 år frem i tid. Jeg tror de fleste er enige om det.
Om 10-15 år er antagelig ungdommene som svarte på undersøkelsen som Yngve Skei refererte til i sitt leserinnlegg i HB 8/9 januar godt etablert et helt annet sted enn Dønna eller Herøy hvis vi ikke gjør noe med samferdselen nå.
Jeg mener at hvis vi ønsker en rask løsning på samferdsels-
utfordringene i Herøy/Dønna er løsningen en oppgradering av fv. 828 til tofeltsvei med en ny trase gjennom Skaga-vågen. Bare da kan vi få økt ferjefrekvens ved at Bjørn blir et
hovedferjeleie.
Skorpen vs Bjørn
Ut ifra de kartskissene som vi har sett i HB, får Herøyfjerdingene noen minutter kortere reisevei ved å «øyhoppe» fra Engan til Skorpen/Lauvøya.
Dønnværingene vil ikke få kortere reisevei. Den nye veien vil også medføre store inngrep i den fantastiske skjærgården vår. Den nye veien over øyene i Dønna, vil paradoksalt nok gå parallelt med dagens fv. 828 som uansett må vedlikeholdes grunnet bosetning.
Ferjefrekvensen vil selvfølgelig kunne være høyere på Skorpa enn på Bjørn, men igjen – en slik løsning ligger så mange år frem i tiden, og vi trenger sårt til en bedre samferdsel nå!
Yngve Skei sitter tydeligvis inne med informasjon om værforholdene i Lauvøysundet som jeg ikke har, men det er i alle fall udiskutabelt at havna på Bjørn er en av de mest vær-sikre på ytre Helgeland.
Kostnader
Et vesentlig argument, som Leonid Rødsten viser til i sitt innlegg i HB 6.-7. januar, er at Vegvesenet/Mesta i 2015 konkluderte med at en slik løsning ikke gir så stor forbedring og innsparing i tid at det kan forsvare etableringskostnadene med å etablere et nytt ferjeleie på Skorpa.
Skorpa-prosjektet vil koste enorme summer og må uansett vente på prioritet.
Det tar tid!
I mellomtiden lever vi i en slags evigvarende samferdsels-
advent og venter på at det store skal skje, mens løsningen ligger rett i glaningen på oss:
¤ Oppgradering av fv. 828 til to-felts veg med ny trase gjennom Skagevågen.
¤ Økt ferjefrekvens over Bjørn.
Når dette er på plass må gjerne politikere og administrasjon i våre to kommuner fortsette med sine fremtidige samferdselsprosjekter.
SV og samferdsel
Apropos partiprogramfesting av: Næringsutvikling, bosetting og samferdsel fra SV i denne perioden ser jeg at de har prioritert bl.a. – sitat:
¤ Sikre gode ferje- og båttilbud til både Dønna, Løkta og Vandve med økt frekvens.
¤ Å oppgradere veien mellom Dønna og Herøy.
¤ Et moderne hovedsamband over Bjørn med el-ferjer og timesavganger.
¤ Stoppe fastlandsforbindelsen gjennom tunell».
Disse arbeidsoppgavene/målene er for denne kommunestyreperioden, så jeg regner med at dette står ved lag og arbeidet er i gang.
Anne Sofie Sand Mathisen