Takk til fylkes- og kommunepolitiker Stig Tore Skogsholm fra Høyre, for engasjert innlegg med tema nytt sykehjem i Alstahaug kommune.
Jeg skal gi Skogsholm rett i at Arbeiderpartiet i løpet av våre åtte år i posisjon i Alstahaug kommune, burde arbeidet hardere for å få realisert nytt sykehjem. Det er bare å beklage at vi ikke kom i mål mens vi satt i posisjon. Arbeiderpartiet var imidlertid avhengig av støtte fra andre partier, da vi ikke hadde flertall alene.
Vi var likevel svært nær ved å lykkes.
Mot Ap-stemmer
La oss se på fakta. Det tar tid å få bygget nytt sykehjem, ofte 3-5 år. Det handler om å få på plass nødvendig kunnskap og kompetanse, samt gjennomføre lovpålagte prosesser for involvering av berørte parter. Høsten 2019 var prosjekt nytt sykehjem med 50 sykehjemsplasser endelig «klart» med ferdigstillelse sent 2021. Investeringskostnader var beregnet til ca. 307 millioner. I desember 2019 ble prosjektet «nytt sykehjem på Karlsenmarka» stanset av posisjonen, Sp, Rødt og Høyre. Dette skjedde mot Ap sine stemmer.
Et relevant spørsmål som Skogsholm stiller er, evnet Arbeiderpartiet, som et ansvarlig parti, å fullfinansiere drift og bygging av nytt sykehjem?
Effekten av investering i nytt sykehjem ville gitt en reduksjon i kommunale driftsutgifter med 4 millioner i budsjettperioden 2019-2023. Arbeiderpartiets økonomisk forsvarlige opplegg for bygging av nytt sykehjem ville dermed ha styrket kommuneøkonomien, ikke svekket den. I tillegg til kommunal finansiering ville prosjektet utløst støtte fra Husbanken. For å komme i mål med kommunal finansiering valgte Arbeiderpartiet, i motsetning til posisjonen, å gjøre nødvendige prioriteringer i budsjettarbeidet.
Ingen Plan B
Når posisjonen valgte å stemme ned sykehjemmet, så hadde Sp, Rødt og Høyre ikke noen plan B. Dette skjedde parallelt med at vi som politikere var godt kjent med at kommunen forventer en dobling i antall eldre over 80 år, fra ca. 300 i dag til ca. 600 i 2029. Nå, nesten to år senere, så ser vi resultatet. Ingen nye sykehjemsplasser er kommet på plass. Dette er meget alvorlig. I dag står 9-10 mennesker på «ventelisten» for sykehjemsplass. I tillegg har Alstahaug kommune også ansvar for ferdigbehandlede pasienter fra sykehuset (korttidsplasser). Ettersom kommunen ikke har nok sykehjemsplasser må kommunen betale 5000 kroner for hvert «overliggerdøgn» på sykehuset. Kommunen har så langt i år hatt nesten 1 syke-
husoverligger hvert døgn, noe som er nesten en dobling siden 2020. Alle skjønner at det koster stadig mer å ha en prekær mangel på sykehjemsplasser.
Dagens utfordringer
Den viktigste konsekvensen ved manglende sykehjemsplasser er at pleietrengende ikke får et fullgodt tilbud. For den enkelte pleietrengende, som er i en sårbar situasjon, handler det om en verdig alderdom. Uavhengig av om det gamle sykehuset i Prestmarkveien om 7 år skal bli et framtidig sykehjem, så plikter vi som politikere finne løsninger for dagens utfordringer innenfor eldreomsorg. Det er heller ikke slik at planlagt tilbud på prestegårdsjordet vil løse kommunens behov for ekstra heldøgns institusjonsplasser. Spørsmålet som igjen stilles er, hva har posisjonen planlagt å gjøre for å finne de nødvendige løsninger?
Kvalitet
Da er vi over i det som denne diskusjonen egentlig bør handle om, nemlig kvalitet på tjenester. I tillegg til det helt åpenbare, nemlig at vi trenger nok institusjonsplasser for eldre, og da særlig plasser for demente, er det etter mitt syn to forhold som er avgjørende for gode kvalitative tjenester.
For det første handler det om rekruttering av og det å beholde nok fagfolk, og da særlig sykepleiere og helsefagarbeidere. I 2028, når nytt sykehus forhåpentligvis står klart, vil det kunne bli en stor konkurrent om arbeidskraft. I arbeidet med å skaffe nok fagfolk til området «Helse» lover Arbeiderpartiet å bidra med stor kraft.
Eldrebølge
For det andre er det viktig at vi kommunestyret tar inn over oss det som nå skjer, nemlig at Alstahaug kommune er inne i en eldrebølge. Når det blir flere eldre, vil også flere i aldersgruppen trenge ekstra pleie. Dette koster penger. Denne utfordringen plikter kommunestyret å løse. Faktisk er det slik at 3 sykehjemsplasser oppbemannet i hjem er like dyrt å drifte som 16 institusjonsplasser. Hvis eldre skal få det tilbudet innenfor eldreomsorgen som de rettmessig har krav på, må endringer i kommunal drift gjøres, for derigjennom å frigjøre midler til eldreomsorgen.
Økonomi handler også om arbeidsplasser.
Kampen om hovedsykehuset handler også om arbeidsplasser, selv om det også er meget gode helsefaglige grunner for å legge et hovedsykehus i Sandnessjøen. En viktig oppgave for oss som politikere, og som også vil styrke kommunale budsjett, er å skaffe arbeidsplasser til kommunen. Jeg vil minne politisk ledelse om at det ikke er uten betydning for kommunal økonomi å flytte sykehuset ut av kommunen. Tvert imot. Alstahaug Arbeiderparti kommer til å gjøre alt vi kan for at nytt hovedsykehus havner i Sandnessjøen, og at vi får et nytt sykehus.
Omstilling
Kommunen har de siste årene igangsatt, og langt på vei gjennomført, to store omstillingsprosjekt, skolestruktur i byen og omstilling for Omsorg og Mestring. Begge disse ble initiert av Arbeiderpartiet, for så å bli videreført av administrasjonen og dagens politiske ledelse. Disse omstillingene er ikke nok. Jo lengre kommunestyret venter, jo større og mer inngripende tiltak må gjøres. Det siste omstillingsprosjektet, som posisjonen selv tok initiativ til, for å bedre drift/økonomistyring i kommunen, er dessverre lagt i skuffen. Arbeiderpartiet mener at nå er tiden kommet for å hente dette viktige dokument fram igjen. Budsjettarbeidet står for døren.
Fremover håper vi i Arbeiderpartiet at alle politiske partier i kommunen prioriterer å jobbe for at Alstahaug kommune skal være en god kommune å bo i, også for våre eldste og mest sårbare innbyggere. Gunnar Breimo skrev for litt siden noe som støttes fullt ut, nå er de eldre sin tur.
Ole-Gerhard Rinø
Gruppeleder Alstahaug Ap