Kjære Herøy-ordfører, Elbjørg Larsen
Svar til ditt leserinnlegg i HB, av 5. september: Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke er ansatt i Avinor og at jeg skriver dette som privatperson og innbygger i Herøy kommune.
Jeg registrerer du nevner at Helgelandsrådet støtter bygging av ny flyplass i Mo i Rana, som erstatning for dagens flyplass på Røssvoll.
Allerede i starten av ditt innlegg, skjønner jeg at det er en manglende forståelse for at dette ikke bare er en erstatning for Røssvoll, alene. Dette kan bli en tilvekst, som vil føre til en endring av lufthavnstrukturen på Helgeland.
I alle fall for de tre nordligste flyplassene.
Svært uheldig
Du skriver at dere har «spilt inn» at dette ikke skal rokke ved eksisterende flyplasser. Dette blir noe upresist. Det rokker selvsagt ved Røssvoll, og det vil rokke ved Kjærstad og Stokka. Det kan vi være helt trygge på. Dette begrunner jeg med at det er markedskreftene som bestemmer, ikke de dere har spilt dette inn til.
Hvis det blir en realitet at det blir bygget en ny flyplass i Mo i Rana, kan selvsagt dette bli en lykkelig løsning for mange på Helgeland.
Hvis det derimot ender opp med at Stokka blir lagt ned, over tid, vil det være svært uheldig for hele ytre Helgeland. Tidlige ordfører på Herøy, nå leder for Herøy næringsforening, går god for en kjøretid på to timer fra Herøy til den nye flyplassen på Mo i Rana. Regner med at utgangspunktet er etter etablert fastlandsforbindelse.
Dette er å «kaste blår» i øynene på næringslivet langs kysten.
Negativt for næringsliv
Hvis vi tar med oppmøtetid + kjøretid, fra Herøy til Hauan, snakker vi om 3 timer og 15 minutter (en sommerdag). Det er to timer lengre tid enn fra Herøy til Stokka, inklusiv en fergetur på 30 min.
Vi kan helt sikkert få økt antall turister til Helgeland, men for næringslivet, er ikke dette noen god løsning. En bedrift får hele fire timer ekstra i lønnsutgifter, t/r, pr. ansatt. fire timer lønn og reisegodtgjørelse, er et betydelig påslag på flybilletten. For ikke å snakke om tapt arbeidsfortjeneste. Her er forutsetningen at det blir kjørt med privatbil.
Hva med dem som ikke disponerer egen bil, med eneste alternativet som leiebil eller taxi?
Frekvens
Ordføreren nevner bedre regularitet. Jeg regner med at du mener frekvens?
Årsaken til den dårlige frekvensen på kortbanenettet, er at de lokale- og fylkespolitikerne ikke var våken, da Widerøe startet flyving i nytt anbud. Leveransen var helt i tråd med bestillingen, verken mer eller mindre. Viljen til å få dette tilbake til slik det var før, kan vi derfor ikke belaste regjeringen for. Det hele skyldes mangel på interesse fra lokale- og fylkespolitikerne, da det er Mo i Rana, Evenes, Andenes og Bodø, som har fått det som er av oppmerksomhet.
Jeg synes forresten at det blir litt merkelig, når ditt innlegg skal dreie seg om valgkamp og partipolitikk. Jeg håper det ikke går to år til, før neste innspill.
Ordføreren nevner at dere har fokus på pendling/næringsliv, etc. Er det virkelig slik?
Det er vel knapt ett eneste fly som lander, eller tar av fra Stokka, som korresponderer med de fergeturene over fjorden. Hvorfor må f.eks. reisende fra Herøy ringe til flyplassen, for å få være med første fly om morgenen, grunnet alt for kort tid fra ferge til fly (15 minutter)?
Få som bryr seg
Det nevnes også livsnerve, distrikt, el-fly, bosetning, etc.
Ikke mange lokale politikere er svært interessert i hva som skjer med kortbanenettet på Helgeland. Det er sannheten.
Vi som bor her, har ikke tid til å vente på el-fly. Vi vil at dere lokale politikere skal legge til rette for de flyplassene vi har, som fremstår som en gave for lokalsamfunnet. Ser dere for dere nyetableringer av bedrifter, uten den viktige samferdselsløsningen en flyplass gir?
Det er, til tider, dyrere flybilletter på kortbanenettet. Noe av dette kompenseres, selvsagt, med svært kort reisetid. Det bør, uansett, være et fokusområde å få flyprisene redusert. Nå er det er også slik at, blir det ny flyplass i Mo i Rana, er det ingen garantier for at hverken flypriser eller frekvens blir veldig annerledes enn fra dagens Røssvoll.
Sykehus
Jeg registrerer at viljen til å få plassert et sykehus i Sandnessjøen, er fraværende hos flere politikere. Dette er skremmende på flere måter.
Hvis vi ender opp med et sykehus på Leland og en ny flyplass på Mo i Rana, kan vi på sikt regne med at Stokka blir lagt ned. Det vil ikke lengre være grunnlag for videre drift. Vi risikerer at all luftambulanseflytransport vil gå til Mo i Rana. Ledende politikere vil stille spørsmål med de enorme driftsutgiftene på Hauan, noe som fort vil føre til nedleggelse av Stokka.
Vi blir da bondefanget i vår iver etter å fremsnakke en stor flyplass i Mo i Rana. Nærheten til dagens fantastiske ambulanseflytjeneste, er da en saga blott.
Manglende forståelse
Tanken min er ikke å kritisere hverken ordførere eller lokale politikere. Jeg er bare redd for at infrastrukturen endrer seg radikalt, grunnet manglende forståelse og interesse for de lufthavnene vi har i dag.
Vi har hverken tid til å vente på partipolitiske innspill, eller el-fly.
Det er handling vi trenger.
Bjørn-Ivar Blix