1. april publiserte Helgelands Blad et innlegg skrevet av Øystein Langholm Hansen (Ap) og Sverre Myrli (Ap) der de ytrer at Telenor må stoppe nedleggelsen av kobberlinjen der det ikke finnes mobildekning og at moderne kommunikasjonsteknologi skal være et våpen mot fraflytting.
Enig med Ap
Telenor er helt enig med Arbeiderpartiet i at ingen skal miste den gamle fasttelefonen før de har en ny løsning og at god, digital infrastruktur er viktig for distriktene. Kjernen i vår nettmodernisering er nettopp at kundene våre skal få tilgang til ny og bedre teknologi. Det er vårt løfte til kundene. Vi kobler ikke ned fasttelefonen dersom vi ikke har en fungerende løsning. Ingen skal miste summetonen. Vi ønsker å sikre moderne nettilgang til alle våre kunder slik at de kan benytte hjemmekontor og digitale tjenester der de bor.
Kvalitet
Kobbernettet er mer enn 100 år gammelt. Det er utsatt for feil og lar seg ikke oppgradere. I tillegg svarer det ikke til det kundene har behov for når det gjelder kvalitet.
Mobil- og fiberteknologien er på sin side en langt mer stabil og bedre teknologi, og vi har et mobilnett som er i ferd med å bli oppgradert til 5G. Dette tilrettelegger for fremtidsrettede løsninger og muliggjør moderne tjenester som digital helsehjelp, sensorer som kan varsle om flom og jordskred og landbruksmaskiner koblet på internett. Vi har et godt og omfattende samarbeid med kommunene rundt om i landet for å sikre god utbygging av den digitale infrastrukturen.
Telenor er nå halvveis i løpet med det største teknologiskiftet i Norge i nyere tid, og vi har en klar ambisjon om at alle våre privatkunder skal være over på bedre teknologi innen utgangen av 2022. Det siste året har 54.000, eller 40 %, av Telenors privatkunder sagt opp eller fått nye løsninger for telefoni. I de aller fleste tilfellene er dette helt uproblematisk, kundene har god mobildekning og/eller fibertilknytning.
Kommunene
I moderniseringsarbeidet tar Telenor direkte kontakt med alle kunder som blir påvirket av dette. Noen steder kreves det ekstra tilrettelegging og kvalitetssikring. For kunder med begrenset mobildekning tilbyr Telenor spesialløsninger. Dette kan være utendørsantenner som utnytter dekningen maksimalt.
I de få tilfellene der vi har sett at disse løsningene ikke har vært god nok, så har vi latt være å koble ned kobberlinjen og fortsatt vedlikeholdet av kobbernettet. I disse tilfellene er god kontakt med kommunene uvurderlig for å avdekke manglende dekning og for å finne løsninger. Dette kan være oppgradering av eksisterende mobilstasjoner, videre utbygging av fiber- og/eller mobilnett, eller oppfordring til kommunen om å søke om offentlige midler for utbygging av ny dekning. Telenor har nå 85.000 privatkunder som fortsatt har fasttelefonen over kobbernettet, og ingen av disse vil miste kobbertilkoblingen før de har et alternativ.
Amalie Knudsen
Senior kommunikasjonrådgiver, Telenor