I siste formannskapsmøte i Dønna vedtok flertallet å gå for bevilgning til arbeid med prosjekt fastlandsforbindelse. Rødt gikk mot fordi prosjektet er uklart. Jeg viste blant annet til dokumentet «Bruer fra Tenna til Brasøy» fra Helgelandsrådet. Dokumentet er presentert som «Prosjekt Fastlandsforbindelse Herøy/Dønna-Alstahaug».
I dokumentet står det: «Prosjektleder hos Helgelandsrådet er Roy Paul Skogsholm». Dette, sammen med det faktum at «alt nå flyter» som det framgår av HB 2/9, gjør at prosjektet er for diffust til at Rødt kan bevilge dønnværingers penger til det.
Ikke sørover
Dønnapolitikerne gikk før valget ut og sa nei til fastlandsforbindelse via tunnel fra Herøy. SV kalte det «tulletunnel».
Dønnværinger vil ikke kjøre sørover fra Bjørn til Herøy, gjennom en tunnel under fjorden, for så kjøre nordover igjen for å komme til regionsenteret. En omveg på fem mil.
Dagens løsning er 25 minutter med ferge inn til gågata i Sandnessjøen, eller Vågen og vegen til E6.
I løpet av det siste året har flytebruprosjektet fått nytt liv. Ei løsning som gir betydelig mindre reise for å komme til regionsenteret. Noe også Rødt går for (bortsett fra planene om «øyhoppingvegen» med bruer og fyllinger over øyer og holmer mellom Nord-Herøy og Skorpa).
Flytebruprosjektet har satt fart i planen for fastlandsforbindelse. Og dessverre forpurra arbeidet med utbedring av fv 828 som foran forrige valg var lovet 140.000 kroner til oppstart. Dette blei borte i budsjettet høsten 2020.
Mot Rødt
I formannskapsmøte før sommeren gikk flertallet, mot Rødts stemme, for å prioritere fastlandsforbindelse uten å spesifisere at det gjelder flytebru.
Flertallet åpner for at det kan være tunnel fra Herøy. Fra Herøy sin side er det flere som ønsker fastlandsforbindelse med bruer og fyllinger via Brasøy, Husvær og Austbø til Søvik. På den bakgrunn gikk Rødt mot det diffuse kravet om «fastlandsforbindelse».
Det er viktig å understreke at Rødt sjølsagt ikke er mot bru fra Tenna til Brasøy. Det virker som folk i Brasøy og Husvær vil ha det. Ifølge ordfører Elbjørg Larsen (HB 4/9) jobber Herøy kommune med det, ikke Helgelandsrådet. Stå på uten at det skal forpurres av arbeid med fastlandsforbindelse for Dønna og Herøy til Alstenøya!
Dønnværinger vil ikke kjøre fem mils omveg til Sandnessjøen gjennom tunnel fra Herøy, eller for den saks skyld enda lenger via Brasøy, Husvær, Austbø og Søvik. Det gjorde alle partiene klart før kommunevalget i 2019. Rødt står for det samme etter valget også, i motsetning til de andre partiene.
Leonid Rødsten
Rødt Dønna