Så har vi fått svar på hva ei flytebru over Alstenfjorden koster: 6,4 milliarder kroner bare for brua pluss alle tilførselsveier. Da blir sluttsummen ikke så langt unna ti milliarder.
Det er da man må begynne å undres på hva den såkalte styringsgruppa for samferdsel i Helgelandsrådet holder på med. Et regionråd som ikke tar ansvar for noe det setter i gang.
Det beste utelukket
For styringsgruppa har utelukket det beste og mest samlende alternativet – Brasøy/Austbø – som er beregnet til cirka 4-5 milliarder, uten å gi noen ordentlig begrunnelse – annet enn at det er for langt for dønnværingene å kjøre, og at laksetransporten fra Herøy vil ta cirka 10 minutter ekstra.
Det at kalkuleringsfirmaet påstår at flytebru er det beste alternativet, må jo være ut fra at det har fått føringer fra styringsgruppa om at Brasøy/Austbø-alternativet ikke skal være med. Når prosjektlederen i styringsgruppa er så bastant på at Brasøy/Austbø-alternativet er uaktuelt, må han komme med hva grunnen er.
Det kan jo ikke være kostnadene, i hvert fall.
Et annet alternativ
For den samme prisen som bare flytebrua uten tilførselsveier vil koste, kan man bygge Brasøy/Austbø-alternativet pluss vei fra Tennvalen over Draget, og videre vei til Fagervika langs Langåsen med bru over til Gotteløya, og videre med ei lita bru/fylling til krysset på Hestøya, videre med ny bru over Hoholmen, og videre rette opp og forbedre veien til Åkvika.
Fra Åkvika kan man lage tunnel gjennom fjellet, og gå videre med vei rett fram over Hagen med en liten tunnel til Breivika, og vei videre til Hølakrysset.
Ferjemidlene
Når det gjelder ferjene, hadde Jostein Hov et veldig godt innlegg i avisen en tid tilbake om den saken. Jeg må også få takke for all støtte i denne saken fra kjente og ukjente.
Hvordan kan prosjektlederen påstå at de kan bruke frigjorte ferjemidler på bruprosjektet, når ferjene må brukes etter at brua eventuelt blir realisert? Hvorfor gjorde ikke prosjektlederen noe med samferdselen i Herøy mens han satt der som rådmann, når han hadde så mye erfaring med samferdselsplanlegging som han påstår?
Spørsmål til Alstahaug
Dessuten, noen spørsmål til ordføreren i Alstahaug:
Hvordan kan hans kommune akseptere at Dønna/Herøy bygger fastlandsforbindelse uten at de tar med Austbø, som ligger i Alstahaug kommune? (Bare til orientering.)
Hvordan kan kommunen akseptere at det bygges bru som ødelegger fiskefelt for sine innbyggere, og den unike åpne utsikten for Sandnessjøen?
Halfdan Greger