Siden 1968 har jeg hevdet i aviser og ellers at transportmessig kan ingen annen transportmåte måle seg mot sjøveien, som er vedlikeholdsfri. Veier må vedlikeholdes for cirka 80 milliarder kroner hvert år, ifølge Klassekampen.
Styres fra Oslo
Før 1950 hadde vi cirka 100 transportarbeidere her i Sandnessjøen som tok i mot og fordelte all innkommen last til distriktene i omegnen. Alt uten vedlikeholdsutgifter av en brøkdel av det som går til veivedlikehold. Fartøy kan også drives av solenergi, eller lades ved landligge fra el. anlegg, altså 100 prosent forurensningsfri.
Nå styres vi fra Oslo med omegn, som sammenligner sjøtransport med det de kjenner til fra Mjøsa og Skibladner. Alle der sverger til veitransport, som de har kjennskap til, og de er flest, derfor taper kyst-Norge og den vedlikeholdsfrie transportveien som ingen fra Oslo begriper. Det er over 10 år siden en større ulykke på sjøen, bortsett fra de sjømilitære fadesene, men det har ingenting med sjømannskap å gjøre. Hva har vi gjort for å bedre leia de siste 50 år? Ingenting, dessverre.
Fagfolk
Hurtigruta kan ta 10-15 trailere, laster og leverer skadefritt til hele kysten og samtidig gjøre arbeidsplasser tilgjengelig på lasteplasser. Hva skjer når all transport skjer med utenlands personell og de begynner å sette krav til veistandard m.v.? Det blir noen som sitter igjen med skjegget i postkassa. Dette skjer når ingen med erfaring får styre.
Arbeiderpartiet sier fagfolk trengs ikke, for vi kan jo spørre dem om nødvendig sitat fra Arbeiderpartiets kvinnelige partisekretær.
Aasm. Jacobsen