Det er vanskelig å forstå hva som gjør at storflyplassen på Mo skal bygges, på tross av:
¤ Majoriteten av rapporter og utredninger stadfester at det ikke er anbefalt å bygge flyplassen.
¤ Det er estimert et driftsmessig årlig underskudd på 1 milliard (1000 millioner)
¤ Fremtidens utvikling av el fly passer ikke utviklingen med nedlagte stamflyplasser. (Stokka, Kjærstad).
¤ Miljøvernforbundet har også lagt inn store protester mot bygging av bla flyplassen på Mo. De vil ha en ny utredning av det miljømessige rundt byggingen som hovedsakelig vil bygges på myr. (Den eksisterende rapporten er 10 år gammel).
¤ Myr har som de fleste vet en meget positiv påvirkning på karbonlagring. Det er ikke anbefalt å bytte ut myr med fast masse.
¤ Det er ikke lagt frem en troverdig plan på hvor egenkapitalen til flyplassen skal komme fra. Hvorfor skal på liv og død denne flyplassen bygges?
¤ Kan det være at det er et stortingsvalg i september?
¤ Ved å sette i gang disse store delvis unødvendige byggeprosjektene klarer politikerne å holde arbeidsledigheten på et akseptabelt nivå.
¤ PLU og Rana Kommune har betalt PEAB 20 millioner av egen lomme for å stå ved et anbud som er meget urealistig. Dette i forhold til kostnadene hovedsakelig i forhold til masseuttak.
Her er prisen for uttak av masser nesten det halve av lignende anbud i samme type prosjekter.
Trond Christiansen