Det gir virkelig grunnlag for å dagdrømme når planene om bru over Hestadsundet og ferjeleie på Skorpa nå tas fram igjen.
Naturligvis blir det da litt lengre å kjøre bil fra Solfjellsjøen for å nå fram til ferjekaiet – 7 minutter lengre, omtrent. Også fra Marine Harvest sitt anlegg blir det 7 minutter lengre til Skorpa enn til Flostad, med veg over Nord-Herøy.
Dobbel bonus
Via Hestad får laksetrailerne 10 minutter lengre veg enn til Flostad.
Men uansett utgangspunkt får de dobbel bonus for den økte kjøreturen, ved at ferjetida blir korta ned fra omtrent halvtimen til 10-15 minutter.
Men nå er det ikke slik stoppeklokkeregning som gjør Skorpa-alternativet til et godt prosjekt. Det viktige er at vi med et felles ferjeleie og kortere ferjetur kan få tre ganger så mange ferjeavganger. Da blir ventetida på ferjeleiet kortere – og det er ventinga som frustrerer, ikke sjølve ferjeturen.
Kortest best
Å finne lun ferjehavn mellom Lauvøya og Skorpa, vil ikke bli noe problem. Om ferja skal gå til Stamnessjøen eller Sandnessjøen, betyr lite; det er vel den beste løysinga som blir valgt.
Da er det ei større utfordring å finne vegtraséer som tar vare på natur og kulturlandskap på en god måte. Heldigvis er det slik at den korteste vegtraséen – tvers over Skorpa og med tunnel gjennom fjellet – er det alternativet som skåner miljøet best.
Knut Skorpen