• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Helgelands Blad

PÅ KYSTEN SIDEN 1904

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Koronaviruset
    • Kultur
    • Sport
    • Næringsliv
    • Samferdsel
    • Sykehus
    • Kommuner
    • Havbruk
    • Offshore
    • Reportasje
    • Politi
    • Mat
    • VALG 2019
    • Trænafestivalen
    • Havnafestivalen
  • Meninger
    • Leserbrev
    • Leder
  • Helgeland
    • Flo og fjære
    • Radio Helgeland
    • Er flyet i rute?
    • Sjekk skiløypa
    • Skipstrafikken
    • Flightradar24.com
    • Solgte boliger
  • Folk
    • Minner
    • Gratulasjoner
  • Bildeserier
  • Video
  • Søk i arkiv (fra 2001)
  • Følg oss
    • Twitter
    • Facebook
  • HavPuls
  • Brønnøysunds Avis
  • Tips oss
  • Kontakt oss
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Kjøp enkeltutgaver
  • Kundesenter
  • Hjelp
  • Personvernerklæring
  • Abonnementsvilkår
  • Annonser
  • Ansatte
Leserbrev
2 minutter lesetid

Ferja over fjorden

Dønna-ferja Møysalen. Foto: Kari-Ann Dragland Stangen
Knut Skorpen
Publisert: 08 januar, 2021 12:47
Oppdatert: 08 januar, 2021 12:47

Det gir virkelig grunnlag for å dagdrømme når planene om bru over Hestadsundet og ferjeleie på Skorpa nå tas fram igjen.

Naturligvis blir det da litt lengre å kjøre bil fra Solfjellsjøen for å nå fram til ferjekaiet – 7 minutter lengre, omtrent. Også fra Marine Harvest sitt anlegg blir det 7 minutter lengre til Skorpa enn til Flostad, med veg over Nord-Herøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dobbel bonus

Via Hestad får laksetrailerne 10 minutter lengre veg enn til Flostad.

Men uansett utgangspunkt får de dobbel bonus for den økte kjøreturen, ved at ferjetida blir korta ned fra omtrent halvtimen til 10-15 minutter.

Men nå er det ikke slik stoppeklokkeregning som gjør Skorpa-alternativet til et godt prosjekt. Det viktige er at vi med et felles ferjeleie og kortere ferjetur kan få tre ganger så mange ferjeavganger. Da blir ventetida på ferjeleiet kortere – og det er ventinga som frustrerer, ikke sjølve ferjeturen.

Kortest best

Å finne lun ferjehavn mellom Lauvøya og Skorpa, vil ikke bli noe problem. Om ferja skal gå til Stamnessjøen eller Sandnessjøen, betyr lite; det er vel den beste løysinga som blir valgt.

Da er det ei større utfordring å finne vegtraséer som tar vare på natur og kulturlandskap på en god måte. Heldigvis er det slik at den korteste vegtraséen – tvers over Skorpa og med tunnel gjennom fjellet – er det alternativet som skåner miljøet best.

Knut Skorpen

Adresse
Postboks 174
8801 Sandnessjøen

Redaktør
Morten Hofstad

  • Personvernpolicy / Informasjonskapsler
  • Redaktørplakaten
  • Vær Varsom-plakaten
  • PFU

hblad.no lagres regelmessig av Nasjonalbiblioteket. Nettsiden vil bli gjort tilgjengelig som kildemateriale for forskning og dokumentasjon

Helgelands Blad © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Helgelands Blad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Les mer